روابط رمانتیک ناسالم

رابطه رومانتیک ناسالم یکی از دلایل غمگینی انسانها است. چرا افراد زیادی در رابطه رومانتیک شان شاد نیستند؟ چون در رابطه با فردی با شخصیت نابالغ گیرافتاده اند.
یکی از بهترین کارهاییکه برای بهبود سلامت روانی و شادی در زندگی میتوان کرد این است که از رابطه رومانتیک با افرادیکه از نظر هیجانی نابالغ هستند اجتناب کنید.


۷ نشانه افرادی که شخصیت نابالغ دارند :


۱_ خوب حرف میزنند ولی به آن عمل نمی‌کنند:
دلیل اینکه ما به دام افرادی می افتیم که خوب حرف میزنند اما عمل نمی‌کنند این است که برای معنی واقعی عشق دچار سوء تفاهم هستیم. عشق بر خلاف افسانه ها یک تبادل دوطرفه است.
برای کسیکه سالها با این افراد زندگی کرده آسان است که تشخیص بدهد ادعای آنها دام است ولی مغز در برخورد اول با این افراد پر از اکسی توسین شده و تنها بر جنبه های مثبت تمرکز میکند و نشانه های خطر را نادیده میگیرد.
مهم نیست که آنها چقدر جذاب و بامزه هستند ، اگر گرفتار کسی شده آید که حرف و عملش یکی نیست هیچوقت احساس خوشبختی نخواهید کرد.


۲_ آنها نمیخواهند آسیب پذیر باشند.
رابطه شاد طولانی مدت بر اساس اعتماد است . اعتماد نیاز به صمیمیت دارد. صمیمیت یعنی توانایی به اشتراک گذاشتن صادقانه امیدها و آرزوها و عمیق ترین ترس ها و احساس ناامنی ها.
اگر این صمیمیت وجود ندارد بتدریج دو طرف تبدیل به هم خانه هایی خواهند شد که ازهمه متنفرند و احساس تنهایی میکنند.
اگر فردی صمیمیت جنسی دارد ولی وقتی از کودکی اش سوال میکنید سکوت میکند یا فردی که آرزو و اهداف بزرگش را می‌گوید ولی درباره شکست‌ها و ازدست دادن هایش حرفی نمی‌زند باز صمیمیت وجود ندارد.
وقتی با فردی تصمیم به رابطه عاطفی دارید بدنبال نشانه هایی باشید که آیا پارتنر شما سعی میکند از نظر هیجانی صمیمیتر باشد یا نه.
آیا درباره خاطرات و تجربیات سخت گذشته حرف میزند؟ آیا بدنبال درمان و مشاوره برای نقطه ضعف هایش هست؟ اصلا میداند که چه نقطه ضعفهایی دارد ؟
همه ما نقطه ضعفهایی داریم که سعی میکنیم پنهانش کنیم. اما برای رابطه رومانتیک طولانی ضروری است که افراد برای درمان نقاط ضعفشان تلاش کنند حتی اگر دردناک است.


۳_با انتقاد از دیگران اعتماد به نفس خود را بالا می‌برند .
افرادیکه اعتماد به نفس پایین و ناامنی های بزرگ دارند معمولا بدنبال احساس بهتر به هر قیمتی هستند و اغلب این با هزینه دیگران است . مثلا با انتقاد از دیگران و زیر سوال بردن آنها احساس باهوش بودن و خوب بودن میکنند. اگر بخاطر موضوعی از آنها ناراحت باشید شما را مقصر می‌دانند. مثلا از وقت گذرانی زیاد او با موبایل گله میکنید و او ناراحتی شما را اشکال شما میداند.


۴_ تمایل به تجربه چیزهای جدید ندارند.
یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث نارضایتی در رابطه میشود انعطاف ناپذیری است.
یکی از بهترین نشانه های این که یک رابطه رومانتیک، طولانی مدت کار میکند این است که هر کدام تمایل به چیزهای جدید و یادگیری انجام کارهای ناآشنا دارند.


۵_ اصرار دارند که حرف آخر را آنها بزنند.
اگر کسی نیاز زیادی دارد که حرف آخر را بزند نشانه مشکل مهمی است. یعنی کسیکه آنقدر احساس ناامنی دارد که نمی‌تواند تحمل کند دیگری هم حق دارد. اعتماد به نفس آنها بقدری شکننده است که حتی از یک کلمه در بحث هم نمی‌توانند بگذرند.


۶_ از دیگران تایید میخواهند.

یکی از نشانه های اضطراب مزمن و دلبستگی آنها این است که دائما نیاز به تایید دیگران دارند. از دیگران میخواهند که اضطراب و ناامنی آنها را کاهش دهند .برای احساس اعتماد به نفس و امنیت به دیگران تکیه میکنند .

از توانایی دیگران استفاده میکنند و روی مشکلات خود کار نمیکنند .


✅نکته مهم این است که اگر با فردی با این ویژگیها در ارتباط عاطفی هستید هرگز نمیتوانید به آنها اعتماد به نفس بدهید حتی اگر روزی صد بار آنها را تایید کنید. اجازه بدهید آنها مشکلاتشان را خودشان حل کنند .

۷_ آنها نمیدانند چه میخواهند.

ارتباط عاطفی با کسی که نمی‌تواند بیان کند چه می‌خواهد یا چه چیزی برایش مهم است ریسک زیادی دارد . چون در واقع ارزشهای آنها نامشخص است. و شما نمی‌توانید با ارزش‌های نامشخص تصمیم بگیرید که آیا مناسب هم هستید یا نه.

فردی که ما در روابط عاطفی نیاز داریم کسی است که دقیقا به ارزشهایش فکر کند، بتواند آنها را بیان کند و بطور فعالی برای آنها تلاش کند .


از آنها این سوالات را بپرسید :

✅به چه اصولی در زندگی پایبند هستی؟
✅به چه چیزی عشق می ورزی؟
✅به چه ارزشهایی قبلا پایبند بودی و الان دیگر نیستی؟
✅چه ارزشهایی از خانواده به تو رسیده است ؟
✅ فکر میکنی چه ارزشهایی مهم است که باید باهم به اشتراک بگذاریم ؟
✅ ارزش سیاسی یا اخلاقی یا شغلی یا ارزش خاص تو کدامند؟

افراد با شخصیت‌های نابالغ به این موضوعات فکر نمیکنند و در پاسخ به این سوالات مضطرب میشوند و سطحی جواب میدهند.

بنابراین اگر در رابطه ای احساس نارضایتی و استرس مزمن دارید نشانه های هشدار رابطه با فرد نابالغ را در نظر بگیرید .

۱_ حرف میزنند و عمل نمیکنند .
۲_ نمیخواهند آسیب پذیر باشند .
۳_ با انتقاد از دیگران اعتماد به نفس خود را بالا می‌برند .
۴_ نمیخواهند چیزهای جدید یادبگیرند.
۵_ اصرار دارند که حرف آخر را بزنند .
۶_ دائما بدنبال تایید گرفتن از دیگران هستند .
۷_ نمیدانند که چه میخواهند .

‍ ‍

نظرات کاربران
 
 
   
نیلوفرنیلوفر15 آذر 1399

عالی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی