رگه های حیاتی زندگی مشترک

 

رگ‌های‌ حیاتی‌ زندگی‌مشترک: عشق و احترام

در مطالعات در خصوص زندگی‌ طولانی‌، زوج‌هایی‌ که ۲۰ تا ۴۰سال با هم زندگی‌ کرده بودند. با وجود تفاوت گسترده‌ای‌ که در شغل، نحوه زندگی‌ و جزئیات روزانه زندگی‌‌شان بود، شباهت‌هایی‌ در متن گفت‌وگوهایشان حس ‌‌می شود و فرقی‌ نمی‌‌کرد چه شیوه‌ای‌ را برای‌ زندگی‌ برگزیده بودند.

گفت‌وگوی‌ آن‌ها دو مشخصه عمده داشت:
عشق و 
احترام

ین دو مشخصه نقطه مقابل (پادزهرتحقیر بودند که بزرگ‌ترین مخرّب زندگی‌ است. اما همه روش‌هایی‌ که زوج‌ها با آن‌ها عشق و احترامشان را به هم نشان می‌‌دهند، حاکی‌ از آن است که نسبت مثبت به منفی‌ در زندگی‌ به سمت بخش مثبت سنگین‌تر است.

فراوانی‌ عشق و احترام در این زندگی‌‌های‌ طولانی‌‌مدت و در همه‌جا قابل مشاهده است
نشان دادن این اندازه مهربانی‌ و محبت به یکدیگر نشانه هماهنگی‌ و تناسب است. وقتی‌ یکی‌ از زوجین دچار بیماری‌ می‌‌شود، نفر دیگر از او حمایت و نگهداری‌ می‌‌کند. آن‌ها هر یک پناهگاهی‌ برای‌ فرار دیگری‌ از خستگی‌ و ملال روزمره هستند.

چنین زوج‌هایی‌ از جملاتی‌ نظیر «خیلی‌ متأسفم که گزارش … در رایانه حذف شده» یا «خیلی‌ متأسفم که رئیس تو فکر می‌‌کند هوشت کم است» زیاد استفاده می‌‌کنند. زندگی‌ شما چطور است؟ آیا شما و همسرتان به‌طور معمول از هر فرصتی‌ برای‌ نشان دادن عشق و احترام به یکدیگر استفاده می‌‌کنید یا خیر؟ این احساسات در رابطه‌تان چگونه بروز می‌‌کند؟

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی