کودکان و موبایل

اثرات منفي تماشای بیش از حد صفحه نمایش برای کودکان

متأسفانه این روزها كودكان زمان زیادی را صرف گوشی های هوشمند، تبلت ها و خیره شدن به صفحه نمایش تلویزیون می کنند.

در گذشته، بازی های دوران کودکی به معنای بازی در فضای باز (قايم باشك، تیله بازي، گرگم به هوا و غیره) بود كه باعث شادتر، سالم‌تر و رشد روابط اجتماعي بيشتر كودكان مي شد. اما امروزه كودكان به دليل استفاده بيش از حد از تكنولوژي كم تحرك تر و تنهاتر از قبل هستند. براي داشتن فرزندانی شادتر، اجتماعی تر، فعال و خلاق، زمان استفاده از تكنولوژي برای خود و فرزندانتان را محدود کنید.
طبق مطالعات اخير سازمان بهداشت جهاني، استفاده از تكنولوژي تا قبل از دو سالگي توصيه نمي شود و مدت زمان استفاده، به کمتر از یک ساعت در روز محدد شود.

تاثيرات مضر در استفاده بیش از حد صفحات نمایش

١-آسيب بر روي مغز كودكان

مؤسسه ملی بهداشت، اخیراً یک مطالعه 300 میلیون دلاری را برای بررسی تأثیر زمان صفحه نمایش بر روی مغزهای در حال رشد آغاز کرده كه اولین دسته از نتایج این مطالعه نشان می دهد، کودکانی که بیش از دو ساعت وقتشان را با صفحات نمایش می گذرانند، در مهارت هاي كلامي و ذهني، نمره کمتری کسب کرده اند.
كودكاني که بیش از هفت ساعت در روز را صرف، استفاده از صفحات مجازي مي كنند باعث مشكلات پردازشي در حوزه مغز و اعصاب مي شود، كه خطر ابتلا به A.D.H.D (اختلال بیش فعالی و کمبود توجه) و اختلال هاي يادگيري را ایجاد مي کند. همچنین در سطوح بالاتر این اختلالات بر توانایی سازماندهی، برنامه‌ریزی، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز و توجه تأثیر می‌گذارد.

٢- تاثيرات منفي بر رفتار كودكان
به عنوان یک والد، باید بدانید که تماشای بیش از حد صفحه نمایش بر روي اضطراب و افسردگي كودكان تاثير بسزايي دارد.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، گزارش می دهد که تقریباً 20 درصد از کودکان آمریکایی در طي يك سال دچار اختلالات روانی ( افسردگي،اضطراب ) می شوند.
یکی از سریع‌ترین راه‌های درمان این مشکلات روانی، حذف تمام وسایل الکترونیکی برای چند هفته است. این امر منجر به خواب عمیق تر، خلق و خوی بهتر، تمرکز و سازماندهی بهتر و افزایش فعالیت بدنی مي شود .

3- عدم برقراري ارتباط مثبت با والدین و دوستان

مطالعات اخير نشان مي دهد، هر چه نوجوانان زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه کنند، احتمال اینکه در برقراری رابطه با والدین خود یا پیوند عاطفی با آن‌ها مشكل داشته باشند بیشتر است.

4- مشكلات بینایی در کودکان

به گفته بیمارستان کودکان فیلادلفیا، با افزايش زمان قرار گرفتن كودكان در معرض نمايشگر منجر به آسيب هايي از قبيل ؛ نزدیک‌بینی، خستگی و دو بيني چشم، خشکی، تاري ديد يا نقاط كور در بينايي مركزي می‌شود.

5- مشکلات خواب

قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد، از صفحه های ویدئویی به مدت دو ساعت قبل از خواب می تواند بر تولید ملاتونین ( هورمون خواب )تأثیر بگذارد و مغز را فریب دهد که بدن برای خواب آماده نیست. لذا اين امر منجر به مشکلاتي مانند؛ بی خوابی و احساس کمبود خواب می شود.

از جمله عوارض جانبی مشکلات خواب؛ كاهش حافظه و تمرکز، خستگي روزانه، تحریک پذیری، دير خوابيدن و بهم ريختن زمان خواب و سياهي زير چشم مي باشد.

6- ابتلا به سندروم گردن

یکی از عوارض جانبی زمان استفاده زیاد از صفحه نمایش، سردرد، گرفتگي و درد گردن و شانه است.

7-آسيب به ستون فقرات کودک

براساس گزارشات انجمن كايروپراكتيك بریتانیا (BCA )آخرین بررسی ها نشان میدهد، بیش از 40 درصد از کودکان و نوجوانان در رده های سنی مختلف١١ تا ١٦ سال، از گردن درد و کمر درد رنج می برده اند، بررسی ها و مطالعات مشابه نشان داد بیش از دو سوم این جمعیت، بیشتر از ٤ ساعت از روز را به کار با گوشی های هوشمند خود اختصاص داده بودند.

٨- اضافه وزن در كودكان

یکی دیگر از اثرات منفی موبایل بر کودکان کم تحرکی و بروز چاقی مفرط است.
امروزه مشاهده می‌کنیم بازی‌های کامپیوتری یا بازی‌های آنلاین جایگزین فعالیت‌های بدنی شده‌اند. این کم تحرکی و فعالیت کم باعث به خطر افتادن سلامتی كودكان مي شود.

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی