درخواست پول از همسر

چگونه از همسر خود پول بگیریم؟

زوجین ممکن است بر سر مسائل بسیاری با هم توافق نداشته باشند، اما وقتی آن مسئله پول باشد، عدم توافق میتواند دردناک و بسیار ناخوشایند باشد. اگر بین شما و همسرتان چنین مشکلی وجود دارد، باید بدانید این عدم توافق، روی رضایت از رابطه شما تاثیر مخرب می گذارد و بهتر است هر چه زودتر فکری در موردش بکنید.
تحقیقات نشان داده استرس های مالی، عدم توافق در مسائل اقتصادی سبب کاهش رضایت در ارتباطات زوجین و افزایش احتمال طلاق می‌گردد.

داشتن ارتباط سالم با همسر (پارتنر) کلید یک رابطه خوب است؛ اما ارتباطات پولی همواره چالش برانگیزند. می‌توان گفت یکی از مهمترین عوامل درگیری زوج ها، اختلافات مالی است. این مطلب در سایت دکتر قاسمی چند راه کار ساده، برای رفع چنین مشکلی ارائه داده‌است. مانند هر مشکلی، اولین قدم گفتگوست. اما این صحبت کردن و گفتگو، دارای مولفه‌های مهمی است که زمانیکه قصد دارید در این مورد با همسرتان صحبت کنید؛ بهتر است به آن عمل کنید.

راهکارهای موثر برای بهتر صحبت کردن


1- گوش دادن فعالانه را تمرین کنید

در بسیاری از موارد زمانیکه شروع به صحبت کردن در مورد یک مساله چالش برانگیز می‌کنیم، بدون اینکه بفهمیم، چند دقیقه بعد خود را وسط یک دعوا می‌یابیم. دعوایی که هر چند دقیقه، یکی در موضع حمله و دیگری در موضع دفاع کردن است.

مهم است زمان شروع بحث از عبارتهایی مثل: "من احساس میکنم....." استفاده کنید. این مانع از آن میشود که همسر شما در موضع دفاعی قرار گیرد. جملاتی که با "تو..." شروع میشود برای شنونده ناخوشایند بوده و این پیام را به وی میدهد که شما او را مقصر میدانید و قصد دارید به او حمله کنید. در حالیکه هدف از گفتگو، رسیدن به نتیجه ای مطلوب هر دونفر است.

2- به نقش استرس در ارتباط خود و همسرتان توجه داشته باشید

زمانی که دچار استرس (از هر نوعی) هستید با همسرتان صحبت کنید. در مورد راههایی که هر کدامتان، این استرس را مدیریت میکنید، گفتگو کنید. عدم توافق مالی نیز یک استرس محسوب میشود. راه حل هایی که هر کدام در مورد مدیریت مالی خانواده در ذهن دارید، با هم به اشتراک بگذارید.

3- در مورد ارزشهای شخصی خود درباره پول فکر کنید
این مرحله برای این است که بفهمید چرا هر کدامتان، دیدگاه متفاوتی به پول دارید؟ آیا همسرتان فرد ولخرجی است که پولها را بیهوده خرج میکند؟ آیا شما فرد خسیسی هستید ؟ آیا شما اندوختن ثروت را به عنوان یک هدف در زندگی در نظر دارید؟
ممکن است مدل و مطلوب شما این باشد که به "پس انداز" کردن اهمیت بیشتر میدهید؛ در حالیکه همسرتان معتقد به خرج کردن پول جهت داشتن وسایل بیشتر و لاکچری است.
گاهی این خصوصیات ما برگرفته از اتفاقات کودکی و خصوصیات والدین‌مان (و حتی خصوصیات پدربزرگ و مادربزرگمان) است. مثلا ممکن است والدین شما دوره ای از احساس عدم امنیت اقتصادی در زندگی داشته‌اند؟ و این چیزی باشد که سبب ترس شما از خرج کردن میشود.
یا ممکن است والدین شما، در هر فروشگاهی، بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها، خرید می‌کردند؟ این مرحله شاید مهمترین مرحله این چند راهکار باشد؛ چون به شما کمک میکند که بفهمید چطور وارد بحث های مالی می‌شوید و تاریخچه زندگی خودتان و والدین تان، در این مورد تا چه حد تاثیرگذار است.

4- آینده اقتصادی خود را تصور کنید
در مورد اینکه برای زمان بازنشستگی خود و جهت امنیت فرزندانتان چه کاری قرار است انجام دهید، فکر کنید. البته فکر کردن به این موضوع شاید استرس آور باشد. اما در این صورت خوب است با همسرتان، در مورد احساسات و هیجانات پیش آمده نیز گفتگو کنید. و سپس سعی کنید برای آینده با هم برنامه خودتان را در نظر بگیرید.

5- برای بودجه و درآمد خود برنامه ریزی داشته باشید

تنظیم بودجه، ستون فقرات برنامه ریزی آینده است. به همراه یکدیگر، جدولی از درآمد و هزینه ها درست کنید و به این شکل هزینه ها را محاسبه و مدیریت کنید. گفتگو و مکالمه در مورد پول الزاما سبب استرس در رابطه نمی‌شود. انجام این مراحل به شما و همسرتان کمک میکند که یکی از چالش برانگیزترین مسائل بین زوجین، را به آرامی حل کنید.

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی