نکاتی در مورد مشکلات جنسی زوجها

وقتی قرار است ازدواج کنید، سوالی در مورد روابط جنسی وجود ندارد. اینطور تصور میشود که روابط جنسی رشته ای است که زوجین را به هم متصل میکند. اما واقعیت این است که در بسیاری از مواقع مشکلی پشت درهای بسته وجود دارد. تخمین زده می شود از هر ۳ زوج، یک زوج دچار شکاف میل جنسی می‌گردد. به این معنی که یکی از طرفین رابطه جنسی بیشتری میخواهد. این بیشترین علت مراجعه به مطب رابطه جنسی تراپ‌ها میباشد. اگر شما در ازدواجی قرار دارید که یکی از طرفین، نسبت به دیگری، روابط جنسی بیشتری طلب میکند، خواندن این مقاله را در دکتر مهدی قاسمی به شما توصیه میکنیم.

اولین نکته مهم این است که تقسیم وظایف روابط جنسی، یک امر دوجانبه است و بنابراین بایستی به شکل یک کار تیمی و همکاری دوجانبه به آن نگریست. شما باید رابطه جنسی رضایت بخش را به عنوان بزرگترین الویت زندگی مشترک، ایجاد کنید. دلیل مهم این مساله این است که ازدواج شما، آینده شما دونفر با هم و احساسات همسرتان در مورد خودش به آن وابسته است‌. فکر اینکه بدون رابطه جنسی رضایت بخش، می‌توانید یک ارتباط عمیق با همسرتان داشته باشید را کنار بگذارید.
از طرفی نباید خودتان را به داشتن رابطه جنسی بدون شور و اشتیاق و رابطه ای خالی از صمیمیت واقعی ، مجبور کنید. چرا که تا زمانی که شما از رابطه صمیمانه تان به طور واقعی لذت نبرید، خود را فریب داده اید.
گاهی شما به عقب بر میگردید و می بینید در ابتدای ازدواج پرشورتر بودید. به این فکر کنید که چه اتفاقی افتاده است؟
در برخی موارد شغلی پدیده ای وجود دارد که هر چقدر یک نفر کار بیشتری انجام دهد، بقیه کمتر کار می کنند. این مسئله در مورد روابط جنسی نیز صدق میکند.شاید در مورد شما هم همین اتفاق رخ داده باشد: یعنی همسر شما آن کسی باشد که بیشتر بر روی رابطه جنسی تمرکز میکند و شما در این مورد احساس فشار می کنید و عقب می کشید، شبیه به موش و گربه بازی! تا جایی که شما را به دام این تفکر بیندازد که اصلا علاقه‌ای به رابطه جنسی ندارید. در حالیکه اینطور نیست، فقط احساسات منفی یا بی حسی شما اینقدر زیاد شده که باعث دوری از روابط جنسی گشته است.
در این حالت یا همسرتان دست از تعقیب و تمرکز بر رابطه جنسی برمیدارد یا شما باید کسی باشید که سعی کند شرایط را بهبود ببخشد. یعنی باید قدمهایی بردارید تا باعث شود میل بیشتری در شما ایجاد شود. اما به خاطر داشته باشید شما این قدم ها را برای خودتان بر میدارید نه همسرتان. در وهله اول به او بگویید که درک میکنید چرا او در مورد زندگی عشقی خودناراحت است و قصد دارید کاری در این رابطه انجام دهید. اگر او پاسخ داد:"قبلا هم این را شنیدم" ؛ مسئله را شخصی نکنید. توجه داشته باشید که پاسخ همسرتان بر مبنای آسیبی است که تاکنون دیده، فقط اورا مطمئن کنید که اکنون زمانی است که مسائل متفاوت خواهد شد.

اولین قدم جهت بهبود شکاف میل جنسی بررسی علل فیزیولوژیک توسط پزشک است. چک کردن هورمونی، نوع داروهای مصرفی و حتی مصرف داروهای گیاهی و رژیم غذایی فرد مفید خواهد بود. در صورتیکه شما مشکل فیزیولوژیک خاصی در این مورد نداشته باشید توجه به نکات زیر کمک کننده است:

مراقب احساسات همسر خود باشید:گاهی شما به دلایل زیادی سرحال نیستید، اما اگر این مسئله ادامه دار شود، همسرتان احساس طرد شدن میکند و آسیب می بیند. مهم هست که زوجین در یک مشارکت فعالانه به هم کمک کنند تا حس بهتری داشته باشند.یعنی کاری کنید تا روحیه یکدیگر را تقویت کنید.
اگر به ابتدای رابطه فکر کنید، می بینید که در آن زمان با نوعی بازیگری عاشقانه سعی در جذاب بودن داشتید: با نگاه چشم در چشم، تماس بدنی ظریف، لبخند، فرستادن بوسه‌ای در هوا، زمان کافی که برای نظر دادن درباره ظاهر هم اختصاص میدادید....باید بدانید همه اینها بخش مهمی از زنده نگاه داشتن شورِ دوست داشتن است. انرژی بیشتری صرف کنید تا همسرتان بداند که هنوز برایش جذاب هستید.
برای هر فردی پیش می آید که زمان‌هایی حالت خلقی خوبی نداشته باشد و این به خودی خود یک اشکال نیست. در این شرایط می توانید به درخواست رابطه جنسی از طرف همسرتان؛ "نه" بگویید و نبایستی در این باره حس بدی داشته باشید. با این حال توجه داشته باشید "نه" گفتن بدون توضیحی در ادامه آن، ممکن است همسرتان را آزرده کند. مثلا بهتر است در توضیح آن بگویید"شاید زمانی که حالم بهتر باشد".

یکی از مسائلی که گاها در زوجی که تمایل کمتری دارد، دیده می‌شود این است که به ایمپالس‌های کوچکی که از جانب همسرش می‌آید توجه نمیکند. همیشه نباید منتظر سرنخ‌های واضح شروع کننده رابطه جنسی باشید؛ بلکه به علائم نامحسوس آن نیز توجه کنید. مثلا اینکه امشب همسرتان جور دیگری به شما نگاه میکند، انگار که برای او جذاب تر شده‌اید.

روی انتظارات خود متمرکز شوید: اگر بخواهید بفهمید چه چیزهایی سبب شروع تمایل در شما میشود باید روی انتظارات خودتان تمرکز کنید. چیزهایی که در گذشته تمایل شما را زیاد میکرده، را بشناسید و روی آنها کار کنید، از خود بپرسید چه چیزی موجب تغییر در این زمان شده است؟ آیا باید برای پیش نوازی وقت بیشتری بگذارید؟ آیا مکان یا زمان خاصی در گذشته برای شما مناسب تر بوده اند که اکنون نیستند؟ و...
وقتی به این مسائل بپردازید، می بینید که برخی موقعیت ها برای احساسات جنسی بیشتر، مربوط به گذشته ی دور نیست و حتی امکانش نیز دور از ذهن نمی باشد.

مثلا برخی معتقدند قبل از بچه دار شدن، روابط جنسی آنها بهتر بوده. خوب بچه دار شدن یک تصمیم غیرقابل برگشت است؛ باید ببینید بچه داشتن چگونه مسائل را متفاوت کرده؟ اغلب می‌گویند قبل از بچه دار شدن، روابط جنسی به شکل خودبه خودی بوده است (اگرچه غیر ممکن است که همه چیز کاملا خودبه خودی بوده باشد)، اما به هر حال با وجود بچه، شما می توانید برای برخی چیزها برنامه ریزی کنید. مثلا از والدین خود یا همسرتان یا دوست نزدیکتان بخواهید یک آخر هفته از کودک شما مراقبت کنند و آخر هفته ای بدون فرزندتان ، با همسرتان برنامه ریزی کنید. شاید این یک راه حل عالی نباشد، اما در شرایطی قابل انجام است.

اغلب، روابط جنسی پس از مدتی به علت تکراری بودن، خسته کننده میشود. برای پیشگیری از این مسئله خوب است که چیزهای جدیدی تجربه کنید تا دریابید با چه چیزی تمایل جنسی شما بیشتر می شود؛ مثلا نوع خاصی از وضعیت، یا لباسی خاص و....
همزمان با این مسئله (که در می یابید چه چیزهایی را بیشتر دوست دارید) در مورد ترجیحات خود با همسرتان صحبت کنید.در این باره نباید خجالت بکشید و به طور شفاف و مستقیم موارد فوق را به او بگویید. اگر صحبت کردن در این مورد برایتان دشوار است، کتابهایی در این زمینه تهیه کنید و شب هنگام با همسرتان به مطالعه آن بپردازید.این روش باعث می شود در باره این مسائل با هم به بحث و گفتگو بپردازید.

اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید: برای یک رابطه خوب، لازم است نسبت به خودتان نیز احساس خوشایندی داشته باشید. اگر در زمینه ای احساس ضعف و نقصان می کنید، وقت ان است که خود را تقویت کنید. شما نمی‌توانید به عنوان تنها منبع شادی خود فقط به ازدواجتان تکیه کنید. هر کس مسئول سلامت روان خودش است. در صورت لزوم یک درمانگر خوب پیدا کنید. یادتان باشد یک تصویر ناخوشایند بدنی از خود، معمولا فرد را به سمتی سوق میدهد که از رابطه جنسی خودداری کند یا جوری او را در تنش میگذارد که نمی تواند از رابطه جنسی لذت ببرد. مثلا اگر فکر میکنید اندامتان متناسب نیست، وقت آن است که ورزش کنید و در رژیم غذایی خود تجدید نظر نمایید. مزایای داشتن اندام متناسب علاوه بر بهبود زندگی جنسی شما، برخورداری از حس بهتر به خودتان و شانس سلامتی بیشتر جسمی است.

روی رابطه خود کار کنید: اگر کاهش میل جنسی شما ناشی از احساسات منفی در مورد ازدواج یا همسرتان است، باید کار سازنده ای در این مورد انجام دهید. باید مسئولیت بهتر کردن اوضاع را به عهده گیرید تا بتوانید حس علاقه بیشتری نسبت به همسرتان پیدا کنید. برای این منظور می توانید در کلاس های آموزشی در مورد ازدواج و یادگرفتن مهارت های ارتباطی شرکت کنید یا به یک زوج درمانگر ماهر مراجعه نمایید. اما منتظر این نباشید که بدون صرف انرژی، مشکلات ازدواجتان به خودی خود حل شوند.

تمام کاری که باید انجام دهید "شروع" دومینو وار اقدامات لازم ذکر شده است و اینکه به همسرتان نشان دهید که توجه و احساس زیادی دارید و سپس به نتایج جادویی آن بنگرید.

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی