ویژگی‌های شخصیت نمایشی (هیستریونیک)

الگوی نافذی از هیجان پذیری مفرط و توجه طلبی، که از اوایل بزرگسالی شروع شده است.

احساس ناراحتی در موقعیت هایی که مرکز توجه نباشد.
مشخصه تعامل با دیگران اغلب رفتار نامناسب برانگیزاننده یا اغواگرانه جنسی است.
ابراز احساساتش به سرعت تغییر می کند و سطحی است.
پیوسته از وضعیت ظاهری خود برای جلب توجه استفاده می‌کند.
شیوه گفتار وی بسیار برداشت گرایانه و فاقد جزئیات است.
ابراز هیجانی وی اغراق آمیز، تئاتر گونه و توأم با خود‌نمایشی است.
تلقین پذیر است (یعنی، به سادگی تحت تأثير افراد با شرایط قرار می‌گیرد).
روابط را بیش‌ از‌ حد واقعی آن صمیمی تلقی می‌کند.

آیا تا به حال اصطلاح طبل تو خالی را شندید‌ه‌اید این اصطلاح به خوبی در مورد شخصیت نمایشی صدق می‌کند این افراد سر و صدای زیاد و محتوای درونی اندکی دارند. اینکه می‌خواهند در مرکز توجه قرار داشته باشند و اگر احساس کنند توجه لازم را از سوی جمع دریافت نمی‌کنند، به شدت عصبانی خواهند شد. وقتی که احساس کنند توجه لازم را دریافت دارند، احساس بسیار خوبی دارند.

همه افراد نمایشی تا حدی ظاهر و رفتاری غیر متعارف دارند. که آنها نسبت به ظاهر خود حساسیت ویژه‌ای دارند و لباس‌های تحریک کننده‌ای برتن می‌کنند تا بدین وسیله توجه دیگران به سوی آنها جلب شود. آنها غالب اوقات خود را در فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه ها می گذرانند. آنها به دقت ظاهر دیگران را زیر نظر دارند و همواره می‌خواهند مطمئن شوند که همه از نظر ظاهر او را بهتر از دیگران ارزیابی می‌کنند.

ظاهر و رفتارهای یک فرد نمایشی، در واقع حکایت از نیاز شدید او به توجه دیگران دارد. مشکل این است که این ظاهر تحریک کننده فرد تنها به منظورجلب همسرش نیست، بلکه او قصد دارد که توجه هر فردی را به خودش جلب کند. به نظر آنها ظاهراتحریک کننده یا بگو بخند با دیگران بهترین شیوه برای جلب توجه دیگران است.

رابطه عاشقانه برای شخصیت نمایشی یک نوع بازی به شمار می‌رود، آنها به سرعت و عمیقا عاشق می‌شوند. در واقع آنها تصویری افسانه‌ی از عشق در ذهن خود دارند که به نظر دیگران بسیار کودکانه و حتی احمقانه بنظر می‌رسد. احساس صمیمیت سریع با دیگران و پیشروی در آن از ویژگی‌های یک شخصیت نمایشی به شمار می‌رود. همچنین آنها دوست دارند به دیگران نشان دهند که با افراد مشهوری در ارتباط هستند. البته این نیز از دیگر شیوه های آنها به منظور جلب توجه است. در صحنه‌های نمایشی تئاتر و سینما بسیار خوب عمل می کنند و در زندگی واقعی نیز بازیگرهای خوبی هستند و در هر لحظه نقش خود را به خوبی ایفا کنند. مانند یک آفتاب‌پرست به رنگ محیطی که در آن اند در می‌آیند. حرفهای آنها در عین نمایشی بودن، غالبأ سطحی و بی محتواست. پس می‌توان درک کرد که تا چه حد حفظ روابط طولانی مدت برای آنها دشوار است و به همین دلیل در میان آنها ازدواج‌ها و طلاق‌های پی‌درپی بسیار شایع است (چون نیاز فروان شان به تحسین فرد مقابل راخسته می‌کند). فقط تعداد اندکی از آنها هستند که دارای ازدواجی طولانی مدت می‌باشند.

در نهایت باید گفت فرد هیستریونیک، به ندرت دارای افکار و نقطه نظرات شخصی است. او در تمام زندگی فقط در پی آن است که چگونه دیگران را تحت تأثیر قرار دهد دل‌شان را به دست آورد نمی‌تواند افکار و اعتقادات خاصی برای خود داشته باشد. در واقع او به گونه‌ای که نزد دیگران عمل می‌کند که‌ دوست داشتنی‌تر باشد به همین جهت او بسیار تلقین پذیر است و به سادگی تغییر عقیده می‌دهد. این گونه افراد به سرعت به دیگران اعتماد می‌کنند و با کمترین شواهد به حرفهای آنها ایمان می‌آورند و اگر مورد نقد قرار گیرند به سرعت تغییر نظر می‌دهند.

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی