چگونه به استقلال شخصیت کودک کمک کنیم؟

اجازه دهید کودک خودش انتخاب کند.
(لیوان شیر را نصفه میخوری یا کامل پر کنم؟ امروز میخواهی شلوار آبی را بپوشی یا مشکی را؟ ) هر انتخاب کوچک فرصتی فراهم میکند تا کودک کنترل بر زندگی خود داشته باشد.

🔴 برای تلاش کودک ارزش قایل باشید. (بعضی وقتا در شیشه مربا سخت بازمیشه، بهتره اولش درش رو با قاشق بکوبی)
اینکه بگویید "این کار آسون نیست" بهتر است چون اگر بتواند آن را انجام دهد احساس غرور میکند و اگر نتواند دست کم فکر میکند کار سخت بوده ولی اگر بگویید آسان است، اگر بتواند آن را انجام دهد تصور میکند هنری نکرده و اگر نتواند احساس شکست میکند.

🔴 زیاد سوال نکنید.
به تاثیر سوالاتی که از کودک میپرسید حساس باشید. (مثلا مهمونی چطور بود؟ کیا آمده بودند؟ بقیه چی کادو دادن ؟ بقیه چه لباسی پوشیده بودند؟)
بازجویی والدین فشار زیادی به کودک وارد میکند.

🔴 در جواب دادن به سوال کودک عجله نکنید.

کودک در سن رشد سوالات زیادی میپرسد . بگویید"سوال جالبیه ، خودت چی فکر میکنی".
وقتی کودک سوالی میپرسد معمولا چیزی در ذهنش دارد و چیزی که لازم دارد این است که طرف مشورت قرار بگیرد و به او کمک کنید تا چیز جدیدی کشف کند. جواب سریع به کودک باعث میشود تمرین فکری او را شما انجام دهید.

🔴 کودک را ‌تشویق کنید از دیگران هم کمک بگیرد.
یکی از راههای کاهش وابستگی کودک این است که به او نشان دهید در بیرون جامعه بزرگتری هست و افراد دیگری هستند که میتوانند به ما کمک کنند. مثلا دندانپزشک میداند که اگر مسواک نزنی چی میشه؟
از معلم ورزش بپرس که این کفش مناسب هست یا نه؟ از کتابدار کتابخانه بپرس چه کتابی رو پیشنهاد میکنه.

🔴 ناامید نشوید.
بیشتر لطف زندگی به خیالبافی، فانتزی و طرح‌ریزی آینده است. سعی نکنید کودک را برای ناامیدی های آینده آماده کنید. کودک شما چیزی را میخواهد که ‌شما توانایی مالی خرید آن را ندارید. پس اجازه بدهید در مورد آن حرف بزند، فانتزی کند، کتاب بخواند، از دیگران در موردش سوال کند.

🔴 اجازه دهید بدن کودک مال خودش باشد.
موهایش را کنار میزنید، خاک لباسش را میتکانید، یقه لباسش را مرتب میکنید. بسته به سن کودک ممکن است فرزندتان اینها را تجاوز به حریم خصوصی بداند.

🔴 هر چقدر کودک سن کمی داشته باشد، درباره اش جلوی رویش صحبت نکنید . کودکان احساس شیء بودن میکنند، انگار که تحت تملک کسی هستند.

🔴 بگذارید کودک خودش جواب بدهد.
نشانه احترام به استقلال کودک این است که به بزرگسالی که سوال از کودک پرسیده بگویید ،"خودش به شما میگه، اون خود‌ش میدونه".

🔴 به آمادگی نهایی کودک احترام بگذارید.
میخواهد تنهایی حمام کند ولی هنوز نمیتواند . بگویید "همین روزا که آماده تر شدی مثل من و بابا میتونی تنها حموم کنی".

🔴 مواظب باشید زیاد "نه" نگویید.
به‌جای "نه" اطلاعات بدهید ."نیم ساعت دیگه شام میخوریم".
احساس کودک را بپذیرید. "دوست داری بیشتر پارک بمونیم. سخته جایی که بهت خوش گذشته رو ول کنی" بجای اینکه بگویید "نه، مجبوریم بریم".
بجای "نه" گفتن مشکل را توصیف کنید. بجای "نه" بگویید"بذار در موردش فکر کنم".

گروه روانپزشکی دکتر مهدی قاسمی

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی