کنترل گریه شبانه کودک

 

‍دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

کنترل گریه شبانه کودک

۱. کنترل گریه شبانه به این معنی نیست که به گریه کودک بی اهمیت باشید . این کار پذیرفته نیست زیرا بی رحمانه و بی فایده است.

۲. به جای رها کردن کودک که احساس طرد شدن کند به او اطمینان دهید در کنار او هستیدو به گریه اش توجه می می کنید ولی الان زمان خواب است.

۳. سعی کنید علت گریه شبانه را بفهمید. گریه مداوم همراه با جیغ های بلند یا گریه آهسته و پر از ناله نشان دهنده درد یا ناراحتی بچه است. اگر فرزند شما اینگونه می گرید باید به پزشک مراجعه کنید.

۴. گریه برای جلب توجه چگونه است؟
این گریه اغلب منقطع و شبیه ونگ ونگ کردن است و بچه پس از اندکی گریه صبر می کند تا شاید گریه اش به نتیجه برسد. این گریه مثل موج فراز و نشیب دارد .

۵. هرگاه نیمه های شب صدای گریهء کودک راشنیدید سریع عکس العمل نشان ندهید. اندکی تامل کنید و به صدای گریه او گوش دهید تا متوجه معنای گریه شوید.

۶. در صورتی که گریه ادامه پیدا کرد، به سراغ او بروید‌، اما چراغ را روشن نکنید، با او حرف نزنید و به چشم های او ننگرید ( برای مثال به شکمش نگاه کنید) اندکی پشت یا شکم بچه را با دستتان ماساژ دهید و با صدای ش ش ش… او را آرام کنید سپس ملافه و پتو را مرتب کنید و اتاق را ترک کنید.

۷. اگر یکساعت پنج دقیقه یا یک دقیقه بعد فرزندتان دوباره بیدار شد و گریست، دوبرابر دفعه قبل صبر کنید و بعد به سراغ او بروید و همان کارها را تکرار کنید.

۸. هربار که کودک گریه می کند، دو برابر دفعه قبل درنگ کنید هرچند که واکنش به گریه او امری غریزی است و عدم پاسخ به آن سخت و دشوار بوده و شما را ناراحت می کند. سعی کنید بر خود مسلط باشید در مقابل گریه های بچه طاقت بیاورید. در هر حال کنترل گریه شبانه هیچ خطری برای سلامتی فرزمدتان ندارد.

۹. پشتکار داشته باشید و کار را نیمه تمام رها نکنید. پیام شما اعلب زودتر از آنچه تصور می کنید به کودک انتقال خواهد یافت و اگر کار خود را به خوبی انجام دهید پس از یک هفته متوجه تغییرات واضحی خواهید شد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی