با دختر خود درباره دوستی‌ با صراحت و صداقت گفتگو کنید.

 درباره ارزش دوستی‌ با دختر نوجوانتان صادقانه صحبت کنید و به او خاطرنشان کنید که با یافتن دوستان جدید دوستان قدیمی‌ را فراموش نکند و اجازه ندهد فرد تازه‌وارد دوستیهای‌ ارزشمند قدیمی‌ را خدشه‌دار کند.

وقتی‌ دوستی‌ او با دیگران مشکل و رنج‌آور می‌‌شود از او حمایت کنید:
وقتی‌ میانه دخترتان با دوستش به هم می‌‌خورد یا رفتارشان با یکدیگر تغییر می‌‌کند سعی‌ کنید با او صحبت کنید. حق با شماست؛ تجربه به شما آموخته است که «این نیز بگذرد»، اما دختر شما چنین تجربه‌ای‌ را ندارد؛ پس رنج و ناامیدی‌ او را نادیده نگیرید. اگر دخترتان در دوست‌یابی‌ و حفظ دوستی‌ مشکل دارد، آن را جدی‌ بگیرید. بدون اظهار نگرانی‌، با او در این باره صحبت کنید تا به احساسش پی‌ ببرید. اگر احساس می‌‌کنید تاکتیکهای‌ گروهی‌ (دوستان) به قلدری‌ و اذیت و آزار تبدیل شده است، با اولیای‌ مدرسه صحبت کنید.

گمان نکنید که تنها یک نوع نزدیکی‌ در زندگی‌ دختران وجود دارد:
بله، تصور نکنید تنها زمانی‌ می‌‌توانید به دخترتان نزدیک باشید که با او رابطه‌ای‌ مانند رابطه دوستانش داشته باشید. حقیقت این است که او به یک همراز دیگر نیاز ندارد؛ بلکه به یک مادر نیاز دارد.

 راههایی‌ برای‌ نزدیک شدن به دخترتان و دوستانش پیدا کنید:
و باز، گمان نکنید که او دوست دارد از شما فاصله بگیرد. پس لزومی‌ ندارد وقتی‌ او را با اتومبیل به جایی‌ می‌‌برید نقش راننده‌های‌ کم‌حرف را بازی‌ کنید. اگر حدود دختران را محترم بشمارید، برای‌ دوستی‌‌های‌ او ارزش قائل شوید و اجازه گاه درِ اتاق را ببندد و با دوستانش به طور خصوصی‌ صحبت کند، او نیز تمایل پیدا می‌‌کند که شما را به آنها نزدیک سازد؛ و به یاد داشته باشید در عین حال که دخترتان دوست دارد به حرفهای‌ او گوش کنید، از شنیدن نیز لذت می‌‌برد.

از آنجا که سن ازدواج و بچه‌دار شدن بالا رفته است، اغلب مادران زمانی‌ میانسالی‌ را تجربه می‌‌کنند که دخترشان به شکوفایی‌ نوجوانی‌ رسیده است؛ از آنجا که ارتباط مادر و دختر ارتباطی‌ دوجانبه و پویاست، تغییرات بیرونی‌ و درونی‌ هریک از آن دو بر دیگری‌ تأثیر می‌‌گذارد و بعضی‌ از مادران با مشاهده بلوغ جنسی‌ و شکفتگی‌ دختر خود دچار غرور می‌‌شوند و به دخترشان می‌‌بالند، بعضی‌ دیگر احساس رهایی‌ می‌‌کنند و با مستقل‌تر شدن فرزندشان فرصتی‌ می‌‌یابند تا بیرون از منزل علائق خود را دنبال کنند، اما همین شکوفایی‌ برای‌ بعضی‌ دیگر به مثابه زنگ اخباری‌ است که میان‌سالی‌ و از دست دادن شادابی‌ خودشان را تداعی‌ می‌‌کند.

و سرانجام مشاهده فرصتهایی‌ که پیش روی‌ دختر نوجوان است ممکن است بعضی‌ دیگر را دچار حسرت و ناامیدی‌ کند و فرصتهای‌ ازدست‌رفته و تصمیم‌های‌ نادرست خودشان را به یاد آورد. عده‌ای‌ هم دختر نوجوان خود را تحت فشار قرار می‌‌دهند تا آرزوهای‌ نافرجام آنها را عملی‌ کند و مخالفت شدید فرزندشان باعث رنجش و یأس آنها می‌‌شود.

هرچند میانسالی‌ و ورود به یائسگی‌ دوره‌ای‌ دشوار برای‌ اکثر زنان است، اما بلوغ جنسی‌، مستقل شدن، کنار گذاشتن ایده‌آلهای‌ پیشین، آمادگی‌ برای‌ ازدواج و فاصله گرفتن عاطفی‌ دخترشان ممکن است آن را دشوارتر سازد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی