پدری واقعی

 

دخترها و  پدرها

پدر، اولین مردی است كه هر دختر كوچك در طول زندگی با او روبه‌رو می‌شود و البته، نقشی حیاتی دارد. او نمادی از قدرت و  مردانگی است؛ موجودی از جنس مخالف كه دخترتان، او را با هر مردی كه در زندگی ملاقات كند، مقایسه خواهد كرد.

اگر شما به‌عنوان یك پدر، رابطه‌ای صمیمانه‌ با دختر خود دارید، او مردی را در زندگی انتخاب خواهد كرد كه خصوصیات مثبتی شبیه به شما داشته باشد. اگر‌چه بعضی از دخترها نیز مردانی را انتخاب می‌كنند كه از نظر اخلاق و روحیه درست نقطه‌ی مخالف پدران‌شان هستند. برای مثال دختری كه رابطه‌ای نزدیك با پدر خود نداشته است، چه بسا در جستجوی مردی باشد كه شخصیت و رفتاری متفاوت با پدرش داشته باشد. برخی دیگر، الگوهای رفتاری و تجارب مثبت دوران كودكی و نوجوانی را همه‌ی عمر تكرار می‌كنند.

رابطه‌ی پدر و دختر درست مثل رابطه‌ی مادر و دختر است و اگر نتوان راه‌‌حل صحیحی برای رفع مشكلات میان‌ پدر و دختر پیدا كرد، این مسائل از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهند شد. برای مثال، ثابت شده است دختری كه دوران كودكی و نوجوانی سختی را گذرانده است و به‌خصوص از پدر با بی‌مهری یا حتا خشونت دیده است، در بزرگسالی و پس از تشكیل خانواده، نقش مثبتی نخواهد داشت و فرزندان او نیز با چنین مشكلاتی روبه‌رو خواهند بود.

 پدری واقعی

 هر پدر واقعی، بیش از یك دوست برای دخترش است. عشق، حمایت و یاری شما در زندگی دخترتان بی‌جایگزین است. هم‌چنین، در انجام وظیفه‌ی پدری، باید گاهی سخت‌گیری‌هایی بكنید كه هیچ دوستی به خود زحمت آن‌ها را نمی‌دهد.

 به خاطر داشته باشید، سخت‌گیری به‌معنای داد و  فریاد و خشونت نیست. قدرتی كه در #سكوت شماست، دخترتان را بیش‌تر تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد تا عصبانیت. او به توصیه‌های که با صمیمیت و مطرح شوند، واكنش‌های بهتری نشان خواهد داد تا سخنان انتقاد‌آمیز و تحقیر‌كننده..

 یك روز، ناگهان ، دخترتان در مورد مسأله‌ای با شما بحث خواهد كرد و برنده خواهد شد! و اگر صادقانه بیندیشید، به خود خواهید گفت: «حق با اوست.» این، لحظه‌ای است كه باید تصمیم‌ بگیرید. دو راه بیش‌تر ندارید. یا باید احساس كنید شكست خورده‌اید یا از این‌كه توانسته‌اید تأثیر مثبتی در تفكر او داشته‌ باشید، احساس #غرور كنید.

 روزی دختر یكی از دوستانم در میانه‌ی یك مهمانی بر سر موضوعی با پدرش بحث می‌كرد و وقتی صحبت آن‌ها قدری جدی شد، پدر ناگهان گفت: «با تو موافق نیستم ولی تو در مباحثه فوق‌العاد‌ه‌ای!» همه‌ی مهمانان به آن‌ها نگاه می‌كردند و دختر نوجوان مغرورانه لبخند می‌زد.

 اگر بتوانید دخترتان را در كارهای #مردانه شریك كنید، برای مثال وقتی چیزی می‌سازید، خودرو را تعمیر می‌كنید یا كارهای برقی انجام می‌دهید، ‌البته اگر عصبانی نشوید و كفرتان را درنیاورد، الگوی رفتاری مناسبی برای او خواهید بود و دخترتان می‌تواند در آینده، شریك زندگی‌اش را در همه‌ی كارها همراهی كند.

 اهمیت دیگر این موضوع، تأكید بر معیار‌های او برای انتخاب همسر مناسب است. اگر شما پدری بی‌اعتنا، خشن و سرد باشید، دخترتان همه‌ی عمر تصویری از این پدر را با خود دارد و چه‌بسا در آینده همسری شبیه شما انتخاب كند. بنابراین تا می‌توانید، خود را به دخترتان نزدیك كنید.

 شاید مادرانی كه این مطلب را می‌خوانند دوره‌ی نوجوانی خود و جملاتی را كه از پدر‌شان می‌شنیدند به خاطر آورند. جملاتی مانند،
 «تا وقتی در این خانه هستی، باید …»،
«تو دختر احمق و بی‌فكری ‌هستی…»
 «آبروی ما را بردی‌.‌..»،
«ای كاش تو هم پسر بودی‌…»‌

 آیا به قیمت خدشه‌دار كردن اعتماد‌به‌نفس دخترتان، حاضرید به او چنین جمله‌هایی بگویید؟

 ما مردها، اغلب فراموش می‌كنیم یا می‌خواهیم فراموش كنیم كه قوی‌تر، خشن‌تر و بزرگ‌تر از دختران حساس و كوچك‌مان هستیم و آن‌ها تنها به #عشق، #احترام، #تشویق و #حمایت ما نیاز دارند. پس به یاد داشته باشیم زخمی كه از پدرها به دل دخترها وارد می‌شود، بسیار عمیق است و هر پدر واقعی، بااراده و جدی است اما در دلش محبت را جایگزین خشونت كرده است و حتا در هنگام بروز مشكلات، به حرف‌های دخترش گوش می‌دهد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی