روز پدر
1859

روز پدر

به مناسبت روز پدر

✔️نمی‌‌توانیم خودمان را یتیم کنیم. دوری‌ از یک والد مشکلات دیگری‌ برای‌ ما ایجاد می‌‌کند.

پدر سرد و بی‌‌اعتنای‌ من
✔️من و پدرِ معتاد به کارم در دوران رشد و نوجوانیم، رابطه چندانی‌ با هم نداشتیم. یکبار در مقام اعتراض به پدرم گفتم که ما هرگز درباره موضوع مهمی‌ با هم حرف نزده‌ایم. به او گفتم دلم می‌‌خواهد به او نزدیک باشم اما او سکوت ‌‌کرد و بهایی‌ به خواسته من نداد. پدرم پس از شنیدن اعتراضم، حالت تدافعی‌ گرفت. من عصبانی‌ شدم و ملاقات ما این‌گونه با کج‌خلقی‌ به‌پایان رسید. احساس بسیار بدی‌ دارم. لطفا مرا راهنمایی‌ بفرمایید.

✔️ممکن است شما هم در زمره افرادی باشید که نتوانید با پدر خود رابطه ی و رضایتمندی برقرار کنید، اگر اینگونه است باید بدانید شما در احساساتتان تنها نیستید. در بسیاری‌ از خانواده‌ها پدرها از فرزندانشان فاصله می‌‌گیرند. پدرها اکثرا نمی‌‌دانند که چگونه باید نزدیک شوند، به‌خصوص اگر در خانواده‌هایی‌ بزرگ شده باشند که پدرشان حضور فیزیکی‌ و یا احساسی‌ و عاطفی‌ نداشته است.
اما مسئله به‌شکلی‌ که شما فکر می کنید، نشانه نبودِ مهر و علاقه و توجه از سوی‌ پدرتان نیست.

✔️این شکلی‌ از روابط خانوادگی‌ است که در فرهنگ ما ریشه‌های‌ عمیق دارد. این انگاره‌های فرهنگی است که فرزند باید از پدر حساب ببرد و… اگر قصد تغییر آن را دارید باید بدانید که اول خود باید پیش قدم شودیم دوما‌ تغییرات کندتر از آنچه فکر می‌‌کنید خواهد بود . اگر بخواهید به‌سرعت بیش از اندازه به اقدامات عاجل برسید نمی‌‌توانید به خواسته‌های‌ خود دست یابید.

✔️ قبل از هر کار سعی‌ کنید از شدت اضطراب بکاهید، شرایط احساسی‌ آرام‌تری‌ ایجاد کنید تا در آن، تغییر بتواند صورت خارجی‌ پیدا کند. می‌‌توانید به پدرتان نامه‌ای‌ بنویسید و درباره مسائل فی مابین توضیح بدهید. در ضمن می‌‌توانید بدون این‌که #انتقادی‌ در کار باشد به تنشی‌ که میان شما و او وجود دارد اشاره کنید.

✔️می‌‌توانید برایش بنویسید «پدر آخرین باری‌ که شما را ملاقات کردم احساس کردم که تنشی‌ میان ما وجود دارد. می‌‌خواهم بدین‌وسیله از سهمی‌ که خودم در ایجاد این تنش داشتم عذرخواهی‌ بکنم. از عذرخواهی‌ کردن طولانی‌ و مفصل خودداری‌ نمایید.

✔️سعی‌ کنید با پدرتان در تماس باقی‌ بمانید. خبرهای‌ مربوط به خودتان را در اختیار او بگذارید. متقابلاً از او بخواهید توصیه‌های‌ لازم را به شما بکند. سؤال‌کننده خوبی‌ باشید. با موضوعات ساده و خنثی‌ شروع کنید. مثلاً به او بگویید «پدر قصد داریم برای‌ سفر به فلان جا برویم. در آن‌جا دیدنی‌‌های‌ جالب کدام هستند؟» بعدا وقتی‌ میزان راحتی‌ میان شما افزایش یافت می‌‌توانید موضوعات مهم‌تری‌ را مطرح سازید.

✔️به خاطر داشته باشید برقراری‌ روابط حسنه با افراد خانواده گاه به‌کندی‌ صورت می‌‌گیرد.

✔️زمانی‌ که ما قادر نیستیم هیچ نوشته‌ای‌ را بخوانیم، می‌‌توانیم در چشمان پدر و مادرمان یا در چشم‌های‌ آنان که از ما مراقبت می‌‌کنند، انسانیت را بخوانیم. این نگاه‌ها بیانگر عشق، نگرانی‌، ملامت یا ریشخندند، یعنی‌ آنچه که در آن چشم‌ها می‌‌بینیم، معنایی‌ دارند. آن‌ها ما را از بی‌‌معنایی‌ طبیعی‌‌مان درمی‌‌آورند و ما را از نظر انسانی‌، معنادار می‌‌کنند.
هیچ چیز ما را بیش‌تر از نبود #عشق، بی‌‌دفاع و بیچاره نمی‌‌کند و مورد تهدید قرار نمی‌‌دهد، عشقی‌ که نه تنها در مفهوم لفظی‌‌اش درک می‌‌شود مانند عشق بین پدر و مادر و فرزندان یا عشق شهوانی‌، بلکه همچنین در مفهومی‌ کلی‌‌تر که یونانی‌‌ها، فیلیا می‌‌نامند، یعنی‌ دوستی‌ آزادانه انتخاب شده بین دو فرد که یکدیگر را کامل می‌‌کنند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی