افسردگی در نوجوانان

افسردگی نوجوانان دلایل بی‌شماری دارد؛ دلایلی مانند قطع دوستی‌ها، مرگ یكی از نزدیكان، طلاق، فشارهای تحصیلی یا نمره‌های بد، طرد شدن از گروه و بسیاری مسائل ریز و درشت دیگر كه هر‌یك می‌تواند موجب بروز افسردگی ضعیف یا شدید شو‌د.
 افسردگی اغلب پس از نگرانی و اضطراب بر سر موضوعی كه نتیجه‌ی منفی دارد بروز می‌كند و پدر و مادر باید علائم اولیه‌ی آن را با دقت تشخیص دهند و آن‌ها را جدی بگیرند. عمده‌ترین علائم اولیه‌ی افسردگی نوجوانان شامل موارد زیر است:
احساس خشم و غم همراه با سكوت
عدم توجه و علاقه به شركت در فعالیت‌های اجتماعی، گروهی، تفریحی و مانند این‌ها
بی‌اشتهایی و كم ‌كردن وزن
بی‌خوابی و بد‌خوابی
كمبود انرژی و خستگی مداوم
احساس گناه یا بی‌مصرفی كردن
ناتوانی در فكر كردن، تمركز و تصمیم‌گیری
به فكر فرو‌رفتن‌های طولانی و مكرر در طول روز
اگر چند مورد از موارد فوق را در نوجوان به مدت دو هفته مشاهده كردید، احتمال این‌كه به #افسردگی مبتلا شده باشد زیاد است. #نوجوان هادر این شرایط كم‌تر با كسی حرف می‌زنند و حتا ارتباط با دوستان صمیمی خود را به حداقل می‌رسانند و بیش‌تر اوقات، به‌تنهایی به گو‌شه‌ای می‌خزند و به فكر فرو می‌روند. گاهی شاید با یك عروسك یا حیوان خانگی درد دل كنند.
 شما باید با او صحبت كنید و اگر حس می‌كنید توجهی ندار‌د، بدون اشاره به وضعیت روحی او به مكالمه‌های روزمره ادامه دهید. می‌توانید از اتفاقات جالب، حوادث، لطیفه یا هر‌چیز دیگری صحبت كنید. اگر پس از چند روز تغییری در او ندیدید، مشورت با #روانپزشک یا مشاور خانواده کمک کننده خواهد بود.

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر