مصرف داروهای آرامبخش

 

مواد مخدر

 لاله (اسم مستعار است )كه معتقد بود پدر و مادر حال و روزش را درك نمی‌كنند، به توصیه‌ی دوستانش، در پانزده‌‌سالگی شروع به استفاده از قرص‌های آرام‌بخش كرده بود. هنگامی‌كه بالأخره راز او فاش شد، پدر، فریاد‌زنان به او می‌گفت به‌زودی كارش به خیابان‌ها و مواد مخدر خواهد كشید. او یكی از پدران متعصب و سنتی بود كه همیشه او را بابت همه‌چیز مقصر می‌دانست و هرگز به ذهنش نمی‌رسید شاید اشتباه از خود او بوده است. اما مادر، درست نقطه مقابل او و از جمله مادرانی بود كه آشغال‌ها را زیر فرش پنهان می‌كنند! او نیز از بچگی لاله، خطا‌ها را نادیده گرفته بود و همیشه سعی در حفظ تصویر ظاهریِ خانواده خوشبخت داشت. لاله احساس می‌كرد می‌خواهد بمیرد و راحت شود. مادرش شخصیت ضعیفی داشت و همه‌ی عمر از روبه‌رو شدن با حقیقت اجتناب كرده بود و پدرش كه می‌توانست الگوی بهتری باشد، چراكه دست‌كم از حقیقت نمی‌ترسید و با فریاد عقایدش را بر زبان می‌آورد، چنان رفتار خشن و توهین‌آمیزی داشت كه دخترش حتا در رؤیاهایش نمی‌توانست با او احساس صمیمیت كند.

 پس از چند جلسه مشاوره، پدر و مادر لاله هر‌یك به‌تنهایی و به‌عنوان یك زوج رفتار بهتری در پیش گرفتند. پدر كمی از شدت قوانینی كه وضع كرده بود‌ كاست، ولی لاله هم‌چنان می‌بایست به بعضی از آن‌ها عمل می‌كرد. او هم‌چنین، ساعتی از روز را برای گذراندن با دخترش اختصاص داد و یاد گرفت با جملات آرام و صمیمانه عشق و حمایت خود را به لاله ثابت كند. رابطه‌ی لاله و پدرش طی مدتی كوتاه‌ تغییر كرد. مادر لاله با تمرین، بیان كردن احساساتش را فرا گرفت و با ابراز عقایدش به لاله نشان داد مسائل و مشكلات او برایشاهمیت دارند.

در زندگی هر نوجوانی، چه پسر و چه دختر، ممكن است برخورد با مواد آرام‌بخش، مخدر، نیروزا یا صرفاً سیگار رخ دهد و به‌عنوان پدر و مادر، شاید نتوانید از این برخورد جلوگیری كنید اما كار مثبتی كه می‌توانید انجام دهید، راهنمایی درست و نشان دادن الگو‌های رفتاری مناسب، از هنگام تولد فرزندان‌تان است. پیغامی كه باید دختر یا پسرتان از شما به ذهن بسپارند این است:
 «ما كنارت ایستاده‌ایم و هرگز دست از عشق‌ ورزیدن و حمایت از تو بر نخواهیم داشت، حتا اگر خطایی ازتو سر بزند

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی