چگونه بر دیگران تاثیر بگذاریم؟

 

 چگونه بر دیگران تاثیر بگذاریم؟

 اگر می‌خواهید مردم را تحت تاثیر قرار دهید؛ «اول دیگران را درک کنید، بعد انتظار درک‌شدن داشته باشید»

 چطور می‌توانید به پزشکی که بدون گوش کردن به حرف‌های شما تشخیص می‌دهد، اعتماد کنید؟
آیا قبول می‌کنید اپتومتر بدون معاینه چشم‌ها، عینک خودش را به شما بدهد و بگوید «برای من که خوب است، حتما برای شما هم کار می‌کند»؟

 گرچه همه ما این رفتار را مورد انتقاد قرار می‌دهیم، عملا خود در مکالمات با دیگران همین‌طور رفتار می‌کنیم. واقعا گوش نمی‌دهیم و سریع خود را برای جواب دادن آماده می‌کنیم. خود را معیار قرار می‌دهیم و برای دیگران نسخه می‌پیچیم. چنین توصیه‌هایی در عمل به‌ندرت پذیرفته می‌شوند چون ما فقط به قضاوت کسی اعتماد می‌کنیم که حس کنیم واقعا موقعیت ما را می‌فهمد.

 اگر می‌خواهید با مردم خوب باشید و به عنوان یک شنونده خوب مورداحترام قرار بگیرید، باید مهارت گوش دادن همدلانه را یاد بگیرید. و این نیازمند تغییر پارادایم است: از «گوش می‌دهم تا بتوانم جواب دهم» به «گوش می‌دهم تا بتوانم فرد مقابل را بفهمم». گوش دادن همدلانه یعنی گوش دادن فعال: تکرار کردن آنچه فرد گفته به زبان خودتان، همزادپنداری با احساساتشان و کمک به آن‌ها برای ساختار دادن به فرآیندهای فکرشان.

 در ابتدا تسلط بر این مهارت سخت و زمان‌بر است اما به اثرات مثبت آینده‌اش می‌ارزد. اگر یاد بگیرید واقعا همدلانه گوش کنید، متوجه خواهید شد که افراد بسیاری آماده حرف زدن با شما و پذیرش نظرات و توصیه‌هایتان هستند. آن‌ها فقط به یک شنونده خوب و همدل نیاز دارند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی