آیا اعتیاد به تماشای پورن به مغز آسیب میزند؟

سالها طول کشید تا از نظر علمی ثابت شد که سیگار مضر است. همین اتفاق در مورد تماشای پورن افتاده است. اعتیاد به پورن عشق را از بین میبرد. پورن یک فانتزی است. در زندگی واقعی، عشق واقعی نیاز به یک فرد واقعی دارد.

مطالعات نشان میدهد افراد بعد از تماشای پورن، از ظاهر همسر و پارتنر خود انتقاد بیشتری میکنند و عشق کمتری نسبت به او حس میکنند. استفاده مکرر از پورن منجر به احساس بدبینی به عشق و اعتماد کمتر به شریک عاطفی میشود و فرد وابسته به پورن حس میکند روابط عاطفی مثل زندان هستند.

پورن مغز را تغییر میدهد

مثل دیگر مواد مخدر و مواد اعتیاد آور مثل کوکایین و توهم زاها، پورن هم مغز را بدلیل ایجاد هیجان با دوپامین زیادی مواجه میکند. به مرور زمان مغز با این حجم از دوپامین وابسته میشود. بتدریج اشتیاق به پورن افزایش پیدا میکند. به مرور زمان نیاز به دیدن پورن بیشتر و تصاویر خشن تر جنسی است تا همان لذت قبلی بوجود بیاید.

پورن اعتیاد آور است مثل مواد مخدر

مسیر پاداش در مغز در مصرف مواد مخدر فعال میشود. این مسیر در تماشای پورن هم به تدریج فعال میشود و منجر به اعتیاد میشود.

پورن منجر به اختلال جنسی مثل اختلال نعوظ یا اختلال ارگاسم میشود.

پورن جهان فانتزی را به شما نشان میدهد بطوریکه هر چه بیشتر وارد آن میشوید بیشتر متوجه میشوید که دنیای واقعی چقدر با آن متناقض است. کسانیکه وابستگی به پورن دارند توانایی جنسی خود را از بین میبرند چون مغز خود را با نشستن جلوی کامپیوتر و گوشی به تصاویر پورن شرطی میکنند. در نتیجه در روابط واقعی اختلال نعوظ یا اختلال ارگاسم پیدا میکنند.


پورن یک دروغ بزرگ است

در پورن همه چیز جعلی است. یک فیلم ۴۵دقیقه ای پورن سه روز طول میکشد تا فیلمبرداری شود. به همت تیم جراحان پلاستیک و فتوشاپ، زنان و مردان در پورن هیچ شباهتی به زنان و مردان در زندگی واقعی ندارند. در نتیجه افرادی که پورن میبینند به مرور از ظاهر و توانایی جنسی خود و همسرشان ناامید میشوند.

پورن بر دیدگاه افراد نسبت به رابطه جنسی تاثیر منفی دارد

محققان متوجه شدند که افرادیکه زیاد پورن میبینند زودتر و با پارتنرهای متعدد رابطه جنسی میکنند و مستعد روابط جنسی محافظت نشده و عفونت‌های جنسی بیشتر هستند.

پورن رابطه جدانشدنی با روسپی گری و قاچاق رابطه جنسی دارد. مردانیکه به پورن وابستگی پیدا میکنند به رابطه با کارگران جنسی (روسپی) تمایل پیدا میکنند. پورن معمولا توسط قربانیان قاچاق رابطه جنسی ساخته میشود. این برده های جنسی مجبور به مصرف مواد میشوند، مورد ضرب و شتم و بدرفتاری فیزیکی قرار میگیرند و وادار به انجام رابطه جنسی میشوند. کلیک کردن فیلم های جنسی به معنی حمایت از قاچاق جنسی است.


پورن ازدواج را به خطر می اندازد

مطالعات نشان میدهد ازدواجی که در آن یک نفر از زوجین مشکل وابستگی به پورن دارد، صمیمیت کمتر و رابطه سردتری وجود دارد. اضطراب، اختلال عملکرد و احساس تنهایی در رابطه آنها بیشتر است. در ۶۲% %طلاق‌ها، درگیری وسواسی با پورن عامل مهم طلاق بوده است.

پورن ارزشهای اخلاقی را نابود میکند

فیلم و تصویر قدرت زیادی دارد. ما در جهانی زندگی میکنیم که نیاز داریم چیزی را ببینیم تا باور کنیم. فیلم و تصویر این قدرت را دارد که بقدری روی ما تاثیر بگذارد که حتی بدون اینکه آگاه باشیم رفتار ما را تغییر دهد.

تصاویر پورن، استانداردهای روابط جنسی افراد را تنزل میدهد. پورن افراد را تشویق میکند که بدنبال رابطه جنسی باشند و حتی روابط ناسالم و غیرعاطفی بدون رعایت مرز و حریم، برقرار کنند تا بتوانند رابطه جنسی داشته باشند، تا اینکه چرخ این صنعت بهتر بچرخد.

درحالیکه یک فرد سالم و پخته خود را برده خواسته‌های جنسی‌اش نمیکند و روی آن کنترل دارد. پورن برای آموزش رابطه جنسی مناسب نیست چون ، فانتزی های منحرف و واقعیت دروغین و جعلی را بجای رابطه جنسی واقعی به تماشاگرانش میفروشد. پورن منجر به گوشه گیری اجتماعی میشود. مسلما تماشای پورن نیاز به دوری از دیگران و تنهایی دارد .بخصوص در افراد جوان، تماشای پورن باعث احساس شرم میشود. در نتیجه مانع روابط اجتماعی و صمیمی با دیگران میشود. همانطور که سعی میکنید غذای سالم مصرف کنید تا بدن سالم داشته باشید، در انتخاب غذای ذهن هم دقت کنید.

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی