انصاف، کنترل و ارزش

 

‍انصاف، کنترل و ارزش

هر خانه‌ای دارای قوانینی است که معمولا نانوشته بوده و اعضای آن خانه یا مایل به پیروی از آن قوانین هستند یا آن که می‌خواهند در آن‌باره با‌هم مرافعه داشته باشند. قوانین اصلی باید در مورد خرج کردن و کارهای خانه باشد. هر زوجانتظاراتی دارد و وقتی که این انتظارات برآورده نشود («تو این‌جا را که به هم ریختی، مرتب نکردی… چه‌قدر در فروشگاه خرج کردی؟») تنش در خانواده بالا می‌گیرد. بنا به سه دلیل موضوع پول و کار خانه برای زوج‌ها مهم است:

۱. این موضوعات هرگز یک‌بار برای همیشه حل نخواهد شد. همواره می‌تواند این حالت پیش بیاید که طرفین به هیچ توافقی در این زمینه دست نیابند.

۲. این‌ها مسائلی هستند که می‌توانند نشان‌دهنده تفاوت شخصیتی زوج‌ها باشند.

۳. این موضوعات نشان‌دهنده تفاوت در ارزشهاست. همسری در آرزوی خرید موتور است در‌حالی‌که زوجش فکر می‌کند بهتر است پول را برای استخر هزینه کرد.

اشتباه رایج زوج‌ها این است که تصور می‌کنند می‌توانند راه حلی دایمی برای این نگرانی‌ها بیابند، در صورتی که در حقیقت، هیچ راه حل دایمی وجود ندارد که هر دو طرف را راضی نگاه دارد. اگر زوجی باشند که نظریات همانند درباره‌ی مخارج و کارهای خانه داشته باشند، خیلی خوش شانسند، اما اغلب زوج‌ها آن قدر از هم تفاوت دارند که هر از گاهی در اینباره با هم بحثی داشته باشند.

موضوعاتی در پس موضوع اصلی

این اختلافات اغلب ریشه از جای دیگری دارد . زوجی که با هم درباره‌ی تمیز کردن کف خانه و جمع آوری برگ‌های حیاط بحث می‌کنند، احتمالا منظورشان رعایت #انصاف کلی در ارتباطشان است. اگر یکی از طرفین احساس کند این رابطه منصفانه نیست. بحث و جدل های سطحی، تا زمانی که موضوع نهفته در پس از این جدل‌ها به‌طور کامل مورد خطاب قرار نگیرد، فایده ندارد و به جایی نمی رسد.

موضوع رعایت انصاف به نوعی مرتبط با موضوع #کنترل نیز می‌شود. اگر یکی از طرفین احساس کند همسرش منصف نیست، فکر می‌کند که بیش از اندازه امور را در دست خود گرفته است.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی