آلزایمر

 

دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

آلزایمر

آلزایمر چگونه آغاز می شود 
بي‌شک از دست دادن #حافظه يکي از علامت‌هاي اصلي بيماري آلزايمر است، اما علائم ديگري نيز وجود دارد که زنگ خطري براي آغاز ابتلا به اين بيماري است؛ در اين مطلب به آنها اشاره مي‌کنيم.

مشکلات حافظه
بيماري آلزايمر خيلي زود #حافظه-کوتاه‌مدت را نشانه مي‌رود. فرد سالم ممکن است به طور متوسط پنج تا ۹ داده اطلاعاتي را به حافظه کوتاه‌مدت خود بسپارد، اما اطلاعات سپرده‌شده در حافظه کوتاه‌مدت يک فرد مبتلا به آلزايمر دو تا سه و حتي صفر خواهد بود.

وقتي فرد در طول روز چند‌بار سوال کند: «امروز چه روزي است؟»، «ساعت چند است؟» يا «امروز قرار است چه کارهايي انجام دهيم؟» و همچنين فراموش کند که شب گذشته چه کارهايي انجام داده است اولين نشانه‌هاي آلزايمر را بروز مي‌دهد ,فراموش کردن زمان و مکان حوادث.

يکي ديگر از مشخصات بارز آلزايمر بروز اختلالاتي در حافظه اپيزوديک يا اتوبيوگرافيکال است که به حوادث زندگي فرد (زمان، مکان، احساس‌ها و ديگر اطلاعات مربوط به آن) مربوط مي‌شود. در واقع اين حافظه مربوط به #بازسازي حوادث زندگي در زمان و مکان خاص آن است. البته براي همه ما پيش مي‌آيد که تاريخ يک رويداد مانند ازدواج، تولد و غيره را موقت فراموش کنيم، اما وقتي فردي قادر نباشد حوادث را در زمان و مکان وقوع آن به خاطر بياورد جاي نگراني دارد و از علائم ابتلا به آلزايمر است.

مشکل در يافتن کلمات
اگر آسيب‌هاي بيماري آلزايمر قسمت‌هاي خلفی مغز را درگير کند در عمکلرد زبان نيز اختلالاتي به وجود مي‌آيد که به آن #‌آفازي‌ گفته مي‌شود. البته با گذشت زمان براي همه پيش مي‌آيد در حين صحبت‌کردن دنبال کلمات يا مثلا اسامي بگردند، اما بيماري آلزايمر با مشکل طبيعي فراموش‌کردن کلمات فرق دارد. در حالت عادي فرد در نهايت مي‌تواند کلمه مورد نظرش يا هم معني آن را پيدا کند، اما ناتواني در يافتن کلمه مورد نظر يا به کار بردن يک کلمه به جاي واژه ديگر از علائم آلزايمر است.
برای درمان باید حتما به پزشک مراجعه شود تا از رشد و شدت بیماری جلوگیری شود.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی