تصدیق و اعتبار بخشیدن

به همسرتان فرصت دهید تا متوجه شود با بسیاری‌ از ترفندهای‌ کوچک می‌‌تواند به درک درستی‌ از شما برسد و این درک درست او پرقدرت‌ترین ابزار برای‌ بهبود رابطه‌تان خواهد بود. درک طرف مقابل پادزهر اغلب عوامل مخرّب همچون عیب‌جویی‌، تحقیر و حالت تدافعی‌ به‌حساب می‌‌آید. به جای‌ حمله به همسرتان یا بی‌‌اساس دانستن نقطه‌نظر او، تلاش کنید مشکل را از دید وی‌ ببینید و نشان دهید که از نظر شما هم دیدگاهش اهمیت دارد.

 تصدیق و اعتباربخشی‌ به دیدگاه همسر برای‌ مردانی‌ که اغلب تلاش می‌‌کنند تا به ناراحتی‌ همسرانشان با فرمول‌های‌ بیش‌ازحد منطقی‌ و پند و اندرز پاسخ بدهند، ضروری‌ است. به جای‌ آنکه بار احساسی‌ کلام همسرشان را درک کنند، سعی‌ می‌‌کنند راه‌حل کاربردی‌ برای‌ مشکل پیش‌آمده پیشنهاد دهند. این کار می‌‌تواند معنای‌ خوبی‌ داشته باشد، اما در اغلب موارد توجهی‌ در آن وجود ندارد.

اگر خانم شما بسیار احساسی‌ است، علاقه‌ای‌ به شنیدن پند و نصیحت شما ندارد. او نیاز دارد که بفهمد شما احساسش را درک کرده‌اید یا نه.
تصدیق، یعنی‌ قرار دادن خودتان به جای‌ همسرتان و درک احساس او. پس خیلی‌ راحت به او بفهمانید احساساتش را درک کرده‌اید و آن‌ها را معتبر می‌‌دانید، حتی‌ اگر در آن‌ها مشارکت نداشته باشید.


اعتبار بخشیدن به فکر و احساس همسرتان به‌گونه‌ای‌ است که گویی‌ شما در را به روی‌ همسرتان می‌‌گشایید و به او خوشامد می‌‌گویید.

 وقتی‌ همسرتان حس کند شما او را تصدیق می‌‌کنید یا برای‌ حرف‌ها و احساسش اعتبار قائلید بیشتر به شما اطمینان می‌‌کند و بیشتر تمایل نشان می‌‌دهد تا نقطه‌نظرات شما را بفهمد.

 اعتباربخشی‌ یک هنر واقعی‌ است و درجه‌بندی‌‌های‌ فراوان دارد. بالاترین درجه آن همدردی‌ صحیح و درک درست است. این بخش شامل حس دقیق نگاه همسرتان به دنیای‌ اطراف خویش است که از دریچه آن به مسائل می‌‌نگرد. ابراز این همدردی‌ عمیق نشان خواهد داد که شما نه تنها نقطه‌نظر او را می‌‌فهمید، بلکه احساس او نسبت به خود را نیز درک می‌‌کنید.

روش‌های‌ خاصی‌ وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌‌توانید شنیدن و تصدیق در درجات بالا را به گفتارتان بیفزایید.

۱) مسئولیت‌پذیر باشید. اگر شوهرتان می‌‌گوید از اینکه شما با او تماس نگرفته‌اید تا بگویید دیر از محل کارتان برمی‌‌گردید، عصبانی‌ است، سعی‌ کنید چنین پاسخ دهید: «جدا، من واقعا تو را عصبانی‌ کردم، درست است؟»

۲) معذرت‌خواهی‌ کنید. به همین ترتیب، یک‌راست و با صداقت معذرت‌خواهی‌ کردن نوع بسیار قوی‌ از تصدیق به حساب می‌‌آید، زیرا به همسرتان این امکان را می‌‌دهد تا بفهمد شما برای‌ ناراحتی‌ او ارزش قائل شده و به او احترام گذاشته‌اید. برای‌ معذرت‌خواهی‌ لازم نیست همیشه بگویید «من معذرت می‌‌خواهم»، بلکه می‌‌توانید خیلی‌ راحت بگویید «می‌‌فهمم چه می‌‌گویی‌، من اشتباه کردم، خب هر کسی‌ ممکن است اشتباه کند.» در هر صورت، پذیرش این مطلب در زمان #مشاجرات می‌‌تواند نتایجی‌ بس خوب و قدرتمند به همراه داشته باشد.

۳) تعریف و تحسین کردن. صادقانه همسرتان را برای‌ اداره یک موقعیت ستایش کنید، به‌ویژه زمانی‌‌که میان شما تنش وجود دارد. به او یادآور شوید (و البته به خودتان) که تحسین او تأثیر شگرفی‌ در او و به نتیجه رسیدن گفت وگوها دارد.

۴) کمترین‌ها را انجام دهید. در ابتدا ممکن است نتوانید تصدیق را در سطح بالا به مرحله اجرا درآورید. خوشبختانه حتی‌ درجات پایین تصدیق و اعتباربخشی‌، یعنی‌ #گوش_دادن و درک نقطه‌نظر همسرتان و اعلام این موضوع به وی‌ که به او #توجه دارید حتی‌ اگر با آن‌ها موافق نباشید، بسیار کارساز است.

این نوع از اعتباربخشی‌ و تصدیق با گفتن این جمله که «من می‌‌دانم که تو را ناراحت کردم»، وقتی‌ همسرتان در مورد کلاس بچه‌ها صحبت می‌‌کند، می‌‌تواند اثربخش باشد. مراقب باشید جمله خودتان را با لفظی‌ به پایان نبرید که نشان دهد شما با نظر وی‌ موافق نیستید، چون با انجام این کار در واقع شما اعتبار و تصدیق را پایمال کرده‌اید. در حال حاضر، هدف شما بحث بر سر نقطه‌نظر خودتان نیست، بلکه می‌‌خواهید به همسرتان بفهمانید که او را درک می‌‌کنید.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی