چگونه عادات مثبت را در نوجوانان ایجاد کنیم؟

ایجاد تدریجی عادات مثبت در نوجوان از طریق انجام فعالیت‌های دو نفره

لحظه‌ای به نوجوان خود بیندیشید. او در این چند روزه چه وضعیتی داشته است؟ او را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نوجوان شما کم‌پیداست یا زمانی که باید کاری انجام دهد، زیرکانه از انجام آن کار شانه خالی می‌کند؟ آیا برای هر چیز کوچکی بحث و جدل راه می‌اندازد و از همه چیز و همه کس بد می‌گوید؟ سابقۀ برخورد باعث می‌شود که افراد تنها بر جنبه‌های منفی قضایا تمرکز کنند.

وقتی با نامناسب‌ترین رفتار در نوجوان روبه‌رو شدید،باید بدانید که پایه‌گذار آن رفتار خودتان بوده‌اید. زیرا اغلب با همان چیزی روبه‌رو می‌شوید که انتظارش را داشته‌اید.مشاهدۀ نوجوان از پشت عینک بدبینی تنها بر کشمکش و ستیز‌بین او و شما می‌افزاید. در این موقعیت زمان ایجاد تغییر فرا رسیده است. نخستین کاری که باید برای واژگون‌سازی رفتار نوجوان سرکش خود انجام دهید، این است که به جنبه‌های مثبت اعمال او بیندیشید و با او همان‌گونه رفتار کنید که انتظار دارید او با شما برخورد نماید.

اهداف گام اول
اهداف این گام بسیار مهم عبارت‌اند از:
آغاز جایگزینی ذهنیت‌های مثبت به‌جای منفی برای ایجاد دگرگونی در روند و شیوۀ برهمکنش‌ها
درهم شکستن تدریجی چرخۀ به ظاهر بی‌پایان منفی‌نگری بین خود و نوجوان
نگرش مثبت خود را با تشویق و تحسین به‌موقع از نوجوان ابراز دارید تا برای جواب دادن به خواسته‌های شما در او انگیزه ایجاد شود.

جایگزین‌سازی توجهِ مثبت به‌جای توجهِ منفی نسبت به نوجوان‌ها:

وقتی هدف اصلی شما مهار سرکشی نوجوان و شیوۀ مراقبت از او است. گام مهم این است که در ارتباط با او افکار مثبت را جایگزین افکار منفی نمایید و چرخۀ به ظاهر بی‌پایان منفی‌نگری بین خود و او را در هم بشکنید و نگرش مثبت خود را با تشویق به‌موقع ابراز دارید تا انگیزۀ توجه به خواسته‌هایتان در او فراهم شود.البته ممکن است به دلیل بدرفتاری‌ها و خصومتی که به تازگی در روابط خود با او داشته‌اید، انجام این‌کار کمی دشوار باشد اما در هر حال برداشتن این گام بسیار ضروری است.

تحسین و تأیید متوالی و به‌موقع مهمترین ابزار برای حذف سوئ تفاهم میان شما و نوجوان است. بنابراین هر چند ممکن است این کار پیش پا افتاده یا انجام آن دشوار باشد، لیکن نباید آن را کوچک شمرد.

در ارتباط منفی بین شما و نوجوان نباید منتظر بمانید که او به شما حمله کند و هرچه می‌خواهد بگوید و شما هم سعی کنید ساکت بمانید و خود را از موقعیت دور کنید. شما می‌توانید به آسانی و با اتخاذ مواضع روشن و ساده فضای تعامل را عوض کنید و ماهیت کشمکش میان خود و #نوجوان را تغییر دهید.

سرآغاز کار این است که، گاهی اوقات به او توجه مثبت نشان دهید. نوجوان شما کارهای مثبت زیادی انجام می‌دهد ولی گمان می‌کند شما آن کارها را بی‌اهمیت می‌دانید و هیچ‌کس در خانه او را به دلیل کارهای خوبی که برای پیشبرد امور خانه انجام می‌دهد و شایستگی‌های منحصر به‌فردش به‌عنوان فردی مستقل تحسین نمی‌کند.

شیوۀ مدیریت خود را بررسی کنید. آیا شما سرپرست خوبی هستید؟ همان‌طور که شما دوست دارید برای مهارت‌های کاری خود مورد تشویق و تقدیر قرار گیرید و دیگران در دوستی با شما ثبات داشته باشند؛ نوجوان نیز دوست دارد شما توانایی‌ها و پیشرفت‌هایش را شناسایی و تحسین کنید. رئیسی که شما مشتاقانه در طول هفته برایش کار می‌کنید؛ هیچ‌گاه شما را تهدید به بیکار شدن نمی‌کند و یا هیچ‌گاه از اینکه عملکرد شما مورد قبول نیست، شکایت نمی‌کند. او کسی است که برای کارهای مثبتی که انجام می‌دهید؛ هرچند نیمه‌تمام از شما قدردانی می‌کند. حتی اگر به شما بگوید: «من می‌دانم که این هفته انجام کار زیادی را از شما خواسته‌ام اما به هر حال از گزارشی که برایم تهیه کرده‌ای تشکر می‌کنم.» حتی اگر شما گزارش را هم به‌طور کامل و به‌موقع تحویل نداده باشید. مدیری که به بخش‌هایی از گزارش توجه می‌کند که فکر می‌کنید خوب تهیه شده و به شما برای انجام آن کار تبریک می‌گوید، احتمال دارد دفعۀ بعد زودتر از موعد مقرر گزارش را از شما دریافت دارد. چرا که شما این‌کار را برایش انجام خواهید داد. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا نباید شما به‌عنوان رئیس با نوجوان خود چنین رفتاری داشته باشید؟

حقیقت ساده این است که همۀ‌ ما به رفتارهای مثبت بیشتر از رفتارهای منفی علاقه نشان می‌دهیم. مربی خوبی که دوست داریم با او کار کنیم کسی است که به ما می‌گوید: «تو می‌توانی این کار را انجام دهی.» و هنگامی‌که آن کار را انجام می‌دهیم ما را تشویق می‌کند. ما فردی را دوست داریم که به توانایی‌های ما اعتقاد داشته باشد نه اینکه ما را دایم و برای انجام بهتر کارها نصیحت کند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی