مادر بودن

اگر به تازگی مادر شده باشید، در می‌یابید وارد رابطه جدیدی شدید که تا به حال هیچ‌گاه تجربه نکرده بودید.
بسیاری از مادران نگران این هستند که نتوانند "مادر خوبی" برای فرزندشان باشند. نگرانی در این مورد که آیا قادر خواهند بود به کودکشان عشق بورزند، نسبتا شایع است. آنها فکر می‌کنند، چون خودشان از والدین خود عشق بدون قید و شرط دریافت نکرده‌اند، قادر نخواهند بود به کودک خود چنین عشقی بدهند.

یکی از سوالاتی که ممکن است به ذهن مادر برسد این است که " آیا من شبیه مادرم خواهم شد؟"
در واقع مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که الگوی دلبستگی بین شما و کودکتان؛ در بخش بزرگی توسط الگوی دلبستگی بین شما و مادرتان تعیین می‌شود.
الگوی دلبستگی در واقع روشی است که مادر و کودک نسبت به یکدیگر تعامل احساسی رفتاری برقرار می‌کنند.

در واقع شما به عنوان یک مادر جدید، الگوی دلبستگی که قبلا به عنوان کودک آموخته بودید، با کودک خود تکرار می‌کنید.

نکته مهمی که بایستی بدانید این است: مادر کامل وجود ندارد. یک مادر مناسب، مادر به اندازه کافی خوب میباشد.
حتی گاهی وجود برخی نقصها در مادر که منجر به بروز ناکامی هایی در کودک می‌شود، در روند سیر رشدی کودک، به او کمک میکند.

سوال: من مادر سختگیری داشتم، در حال حاضر خودم مادر هستم و می ترسم که شبیه مادرم شوم. چکار می‌توانم بکنم؟


همانطور که در قسمت قبل اشاره شد هر مادری، به احتمال زیاد الگوی دلبستگی که قبلا به عنوان کودک آموخته است، را با کودک خود تکرار میکند، اما نه ضرورتا". نکته اصلی این است که شما هر چقدر بیشتر بتوانید ارتباط خودتان با مادرتان را بفهمید و با آن مواجه شوید؛ احتمالا کمتر آن را تکرار می‌کنید. برای فهم بالغانه و واقع گرایانه این ارتباط، باید ظرفیت قابل توجهی از بینش و خود انعکاسی داشته باشید. ارتباط به خودی خود سبب تغییر نمی‌شود، بلکه نیاز به فهم متفاوت وجود دارد. زنی که قادر باشد داستان ارتباط خودش با مادرش را با چشم‌اندازی وسیع بازسازی کند، خواهد توانست خود را از گذشته رها سازد.

به طور مثال مادرانی که در کودکی خود، الگوی دلبستگی ناامن از نوع اجتنابی داشته‌اند؛ هنگام مادر شدن ممکن است دست به انکار گذشته و الگوی ارتباطی خود با مادرشان بزنند و نخواهند بپذیرند که این الگو نقش مهمی در چگونگی ارتباط آنها با کودکشان دارد. در این الگو، مادر از یک فاصله به تجربه مادر بودن خود می نگرد. اگر این فاصله هیجانی دور (از تجربیات خود به عنوان کودک) را حفظ کنید و به آن نزدیک نشوید، قادر به دیدن انعکاس رفتار خود نخواهید بود و به احتمال زیاد آن الگوی ارتباطی خانوادگی تکرار می شود.

البته واضح است، نوع مادری که شما خواهید شد، به همین سادگی، توسط چیزی که در گذشته رخ داده است؛ تعیین نمیشود و به عوامل دیگری نیز وابسته است.
فهم و سازماندهی مجدد شما از گذشته به شکل یک داستان زندگی‌نامه منسجم، ممکن است مهم تر از این باشد که آیا آنچه که در گذشته رخ داده، خوب بوده است یا بد؟

برگرفته از کتاب" تولد یک مادر" نوشته دانیل استرن

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی