روانشناسی خرید

 

روانشناسی خرید

حراجی ها از چه مکانیسمی استفاده می کنند؟
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در روزهای پایانی سال برای تهیه مایحتاج خود به بازار مراجعه کنید. در بازار با خیل عظیمی از فروشندگان و مغازه هایی مواجه می شوید که کلمه حراج را بر سردر مغازه خود نصب کرده اند و تعداد بسیار زیادی از خریداران که برای #خرید به این مغازه ها هجوم برده اند.
ولی واقعا چه اتفاقی از نظر روانی رخ می دهد که فروشنده ها اجناسی که شاید چندین ماه و حتی یکسال موفق به فروش آن نشده اند، در روزهای پایانی سال به فروش می رسانند.
در واقع اتفاقی که رخ می دهد نوعی خطای شناختی است که ((اثر مقایسه ای)) نامیده می شود. بدون اثر مقایسه ای، تخفیف دادن در تجارت کاملا توجیه ناپذیر خواهد بود. محصولی که قیمت آن از ۱۰۰ تومان به ۷۰ تومان کاهش پیدا کرده، به نظر ارزش بیشتری نسبت به محصولی دارد که قیمت آن همیشه ۷۰ تومان بوده است. در حالی که قیمت اولیه نباید هیچ نقشی در تصمیم گیری شما برای خرید داشته باشد بلکه آنچه ملاک است قیمت حال حاضر محصول است.به عنوان مثال اگر سرمایه گذاری به شما بگوید: (این سهام ارزش بالایی دارد چون پنجاه درصد پایین تر از قیمت اوج خودش است) شما باید متوجه باشید قیمت یک سهام هیچوقت پایین یا بالا نیست. همان چیزی است که هست و فقط این مهم است که از آن نقطه بالا می رود یا پایین می آید.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
مطالب مرتبط
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی