تقویت رابطه دختر و مادر

 

تقویت رابطه مادرها و دخترها

همه‌ی مادرها و دخترها رابطه‌ی صمیمانه‌ای ندارند و رابطه‌ای كه مادرها با مادر خود داشته‌اند، در این زمینه نقش مهمی دارد.

گاهی مادری كه احساس می‌كند نتوانسته است به اهدافش در تحصیل، شغل و كسب مهارت‌ها دست ‌یابد، دخترش را به كارهایی وادار می‌كند كه خود از انجام دادن آن‌ها محروم بوده، غافل از این‌كه ممكن است انتظارات او، با وجود نیت خیرش، با اهداف و خواسته‌های قلبی دخترش مغایر باشند. برای مثال دختری كه به یك رشته‌ی خاص ورزشی علاقه دارد، مجبور می‌شود نواختن پیانو را فرا‌بگیرد؛ بنابراین ممكن است تحت تأثیر این فشار، چند سال بعد، واكنش‌های شدید و ویران‌كننده‌ای بروز دهد.

در جلسات متعدد با مادران درباره‌ی دختران‌شان به احساساتی چون سردی و بی‌اعتنایی، حسادت، #خشم و حتا #تنفر برخورد كرده‌ام. اگر شما احساس می‌كنید نمی‌توانید با دخترتان رابطه‌ای نزدیك‌ برقرار كنید و از واكنش‌‌های رفتاری او نسبت به خود رنج می‌برید، ابتدا درباره‌ی رفتار مادر خود و دوران كودكی و نوجوانی خود بیندیشید و بعد با یك مشاور یا #روانپزشک مشورت كنید.

منتظر چه هستید؟ حتا یك روز را از دست ندهید. امروزه برای این نوع مشكلات راه‌های درمان متعددی وجود دارند و مرور و ابراز پیچیدگی‌هایی كه از كودكی تا هنگام مادر شدن با خود داشته‌اید، به شما كمك می‌كند به فرزند خود به چشم دیگری نگاه كنید. برای مثال نقاشی كشیدن یا بازی كردن با دخترتان برای هر دوی شما لذت‌بخش و در‌عین‌حال آموزنده است. می‌توان از طریق بازی‌ها و نقاشی‌ها، احساسات را نشان داد. افسانه‌های قدیمی و كتاب‌های داستان نیز بسیار مفیدند و رابطه‌ی زیبایی میان شما و دخترتان به وجود می‌آورند.

درحقیقت، هر كاری‌ هر‌چند ناچیز، برای ایجاد نزدیكی و صمیمیت با فرزندتان در آینده به سود او خواهد بود. از طرفی، اگر احساس می‌كنید رابطه‌ای صمیمی، عمیق و عاشقانه میان شما و دخترتان برقرار است و هیچ مشكلی برای ابراز عشق و محبت به او ندارید، می‌‌توانید دوران كودكی را با حداقل بحران‌ها پشت‌سر بگذارید، ساعاتی زیبا و خاطره‌انگیز كنار هم داشته باشید و در دوران #بلوغ نیز با مشكلات كم‌تری روبه‌رو خواهید بود.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی