هراس از صمیمیت

 

 

دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و زوج درمانگر

هراس از صمیمیت

تا زمانی‌که زن از نزدیک شدن و صمیمیت می‌هراسد، به مردهایی تمایل دارد که کاملاً آزاد و در دسترس نیستند. او در اعماق وجودش در آرزوی عشق است، اما در عین حال از رنجش دوباره نیز نگران است.

این زنان اغلب نمی‌خواهند مردان با آنان صمیمی باشند.

هرگاه مرد آزادی به زنی که از صمیمیت می‌هراسد علاقه‌مند شود، نگرانی‌هایش او را از احساس کشش نسبت به مرد باز می‌دارد. او آگاهانه فکر نمی‌کند که «خوب، نمی‌خواهم با او ارتباط داشته باشم، پس باید دلیلی برایش بتراشم» بلکه به‌طور خود به خود چنین می‌شود و به محض این‌که به آن مرد نزدیک‌تر می‌شود، ناگهان نگرانی‌هایش او را بیش از حد خرده‌گیر و عیب‌جو می‌کند.

در صورتی که اگر او با مردی معاشرت کند که آزاد نباشد، آن‌گاه در هنگام عاشق شدن کاملاً احساس امنیت می‌کند و همه‌ی احساسات عاشقانه‌ی سرکوب ‌شده‌اش پدیدار می‌شوند. عجیب این است هنگامی که آن مرد از قیدی که دارد آزاد شود، احساس علاقه‌ی زن ناگهان ناپدید می‌شود، چون به محض این‌که مرد آزاد شود، نگرانی‌های زن ظهور می‌کند و او مرد را پس می‌زند.

این زنان با آن‌که به ظاهرا عاشق روابط صمیمی و محبت‌آمیز هستند، در باطن به طرف مردانی جذب می‌شوند که با نگاه خیره و طرز صحبت به‌خصوص، قلب آن‌ها را تسخیر کند، ولی اگر همین مرد به‌طور ناگهانی از خود رفتاری مهرآمیز نشان دهد، او احساس می‌کند که فریب خورده است و با دیدن اولین نشانه‌ی دردسر، عشق را دور می‌اندازد و دیگر آن علاقه را از خود نشان نمی‌دهد.

 [از آن‌جایی که این زنان تحت تأثیر همان مردان پایبند رسوم قدیمی هستند، بسیاری از آنان از لحاظ جنسی به سوی مردان گوشه‌گیر و گمنام جذب می‌شوند. این بخشی از آن چیزی است که آنان را از لحاظ جنسی تحریک می‌کند.]

[ترس از صمیمیت در زن نیز به علت احساسات ارضا نشده‌ی باقی‌مانده از رابطه‌ی گذشته‌اش با والدین و اطرافیان است.]

زنانی که از صمیمیت می‌ترسند، نمی‌توانند تصویر ذهنی آشکاری از فرد دلخواه خود داشته باشند. اگر هم فردی پیدا شود که به آن‌ها ابراز علاقه و عشق کند، می‌گریزند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا آن فرد برای همیشه دست از سر او بردارد. چرا که فقط روی نقاط منفی طرف مقابل تمرکز می‌کنند و خوبی‌های او را به کلی نادیده می‌گیرند. اینگونه زنانها با تأکید و تمرکز بر نقاط منفی فردی که با او در ارتباط هستند، خود را از صمیمیت و نزدیکی با او محافظت می‌کنند و هر کسی را که از راه می‌رسد به بهانه‌ای دست به سر می‌کنند و عذرش را می‌خواهند.

اینان گاهی از پدرشان بُتی ساخته‌اند که هیچ‌کس نمی‌تواند با او برابری کند. در هر صورت باید منشأ ترس را در خود این زنان جست‌وجو کرد. این یکی از مواردی است که ترس از صمیمیت در آن حالت خود را پدیدار می‌سازد. افراد زیادی هستند که به دلیل عدم تجربه و آموزش کافی، همیشه آن‌چه را که فقط توهمی خیال‌پردازانه است به‌عنوان #عشق واقعی تعبیر می‌کنند.

[ویلهلم اشتکل، معتقد است که ترس از صمیمیت معمولاً ناشی از رنجیدگی است که همیشه با تمایل مخالفت‌آمیزی به سوی اشخاص خاصی جهت‌گیری می‌شود و سبب تسکین و آرامش و برآوردن نیاز کسی به عشق نمی‌شود بلکه برای آسیب رساندن به کسی، گریز از شکست یا به‌دست آوردن پیروزی ساده برای خود شخص به کار می‌رود.]

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی