دوستی و رفاقت در مقابل دشمنی و عداوت

 

دوستی و رفاقت در مقابل دشمنی و عداوت

نکته اساسی این است که ازدواج‌های شاد بر اساس رابطه دوستی عمیق بنا شده‌اند. منظورم از رابطه دوستی عمیق، احترام متقابل برای یکدیگر و لذت بردن از رفاقت و همراهی یکدیگر است. این زوج‌ها با هم صمیمی هستند و به هم گرایش و تمایل زیادی دارند. آنها به خوبی یکدیگر را می‌شناسد؛ می‌دانند که طرف مقابل‌شان از چه چیزهایی خوشش می‌آید، از چه چیزهایی بدش می‌آید، چه موارد شخصیتی و عادت‌های عجیب و غریبی دارد، و اینکه چه امیدها و چه رویاهایی دارد. آنها همیشه برای هم احترام خاص قایل هستند و به نظرات هم توجه دارند، و در موقعیت‌های مختلف در زندگی روزمره ابراز می‌کنند که یکدیگر را دوست دارند و از هم خوشش‌شان می‌آید.

برتری احساسات مثبت
دوستی و رفاقت شعله رابطه عشقی بین زوج‌ها را فروزان می‌کند و بهترین محافظ در برابر احساسِ کُدورت و خصومت نسبت به همسرتان است. این عبارت بدین معناست که افکار مثبت زوج درباره یکدیگر و درباره رابطه زناشویی‌شان آن‌قدر فراگیر است که اغلب بر احساسات منفی آنان غلبه می‌کند. به ندرت ممکن است اختلافی باعث شود آنها این توازن موجود در رابطه‌شان به عنوان یک زوج را از دست بدهند. حالت مثبت آنها باعث می‌شود که آنها درباره یکدیگر و درباره رابطه زناشویی‌شان خوش‌بین باشند، کارهای مثبتی را درباره زندگی با هم برای خود فرض بدانند، و باعث شوند شک و تردیدشان کاملاً از بین برود.

مثالی می‌زنم. شما و همسرتان آماده می‌شوید تا میهمانی شام را میزبانی کنید. شما می‌پرسد: “دستمال‌ها کجا هستند؟” و همسرتان در حالی که قدری نگران و عصبانی به نظر می‌رسد با صدای بلند می‌گوید: “داخل کمد!” از آنجایی که رابطه #زناشویی شما بر پایه یک دوستی قوی و مستحکم بنا شده است، به احتمال زیاد شما بی‌توجه به لحن همسرتان فقط روی اطلاعاتی که او داده است تمرکز می‌کنید: اینکه دستمال‌ها داخل کمد هستند. شما عصبانیت همسرتان را به یک مشکل گذرا مرتبط می‌دانید که هیچ ربطی به شخص شما ندارد، دقیقاً مثل وقتی که همسرتان قادر نیست در بطری نوشابه را باز کند. در هر حال، اگر رابطه زناشویی شما دچار مشکل بود، احتمالاً شما اخم می‌کردید و با فریاد می‌گفت: “اصلاً به من‌چه، خودت آنها را بردار.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی