وسواس در کودکان و نوجوانان

 

            اختلال وسواس فكری _ عملی در كودكان به صورت تفكرات مزاحم و تكرار كلیشه وار رفتارهای خاص و تصاویر تکراری و مزاحم بروز می كند كه موجب برانگیختگی و نگرانی آنان می شود.

 كودك وسواسی خود را از درون تحت فشار می بیند؛ فشار برای انجام دادن كارها، برای رسیدن به هدف، برای پیشرفت و موفقیت. او همواره به خود می گوید : «من باید…»

از زمانی كه كودك به دوران نوجوانی پا می گذارد و روابط دوستی و اجتماعی او گسترده تر می شود، به دلیل داشتن چنین افكار و رفتارهایی از بودن در جمع دوستان و همسالانش احساس ناراحتی، فشار و استرس می كند؛ زیرا نگران است كه افكار و رفتارهای وسواسی او از حد خارج شوند و نتواند خود را كنترل كند و همین امر موجب طردشدگی، انزوا و تنهایی او شود.

 بدیهی است تمامی كودكان و نوجوانان نگرانی ها، تردیدها و ایده های گوناگونی دارند كه موجب حركت، تلاش و انگیزه آنان برای یادگیری، بازی، دستیابی و روابط اجتماعی شان می شود. اما اگر این تصورات و افكار آنان مانع از زندگی عادی شان شود، برای آنها مشكل ساز خواهد شد و آنها را از داشتن یك زندگی سالم و طبیعی بازخواهد داشت.
برای مثال اغلب كودكان ۹ _ ۸ ساله عادت دارند كه بر روی درز سنگفرش های پیاده رو ها راه بروند یا اسباب بازی ها شان را مدام چك كنند و یا مراسم خوابشان را همیشه طبق آئین خاصی انجام دهند. چنین رفتارهایی كه معمولاً در این گروه سنی كودكان رایج است، احتمالاً در بهترین شكل خود، نوعی بازی به حساب می آید. اما زمانی كه همین كارها بر زندگی كودك تسلط می یابد و در عملكرد بهنجار او اخلال ایجاد می كند، جای نگرانی دارد.
متاسفانه هر چه كودك و یا نوجوان بیشتر تحت تاثیر این افكار قرار گیرد، به تدریج در او قوی تر و پایدارتر می شود تا حدی كه موجب شرمساری و درماندگی او و خانواده اش می شود.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی