نوجوانی و موسیقی

انتقاد نکنید. این‌گونه به یک والد مؤثرتر تبدیل نمی‌‌شوید.

ممکن است‌ پدر و مادر به سادگی دست به انتقادات مخرب بزنند.
والدین می‌‌توانند با قبول حقایقی‌ چند از بحث و مشاجره فراوان فاصله بگیرند:

(۱) برای‌ اغلب نوجوانان موسیقی‌ موضوع مهمی‌ است.
(۲) اغلب نوجوانان دورانی‌ را پشت سر می‌‌گذارند که می‌‌خواهند موسیقی‌ را با صدای‌ بلند بشنوند.

می‌‌توانید با درک کردن موسیقی‌ مورد علاقه نوجوانتان از طرز فکر او اطلاعات فراوان به‌دست آورید.
می‌‌توانید اطلاعات فراوانی‌ درباره نوازندگان، خوانندگان و به‌طور کلی‌ موسیقی‌‌دان‌ها به‌دست آورید. اگر احساس جرأت کافی‌ می‌‌کنید از نوجوانانتان اجازه بگیرید و به آلبوم‌های‌ آنها گوش کنید.

چگونه به موسیقی های مورد علاقه نوجوانمان واکنش نشان دهیم؟
تصدیق کردنِ همه نوارهای‌ موسیقی‌ با چشمان بسته کار درستی‌ نیست. بسیاری‌ از موسیقی‌‌ها پر از خشونت هستند و مضامین جالبی‌ ندارند.
اما به همین شکل با چشم بسته جواب منفی‌ دادن و رد کردن موسیقی‌‌ها هم کار درستی‌ نیست. بسیاری‌ از موسیقی‌‌های‌ مورد علاقه نوجوانان سالم و مناسب هستند.

نوجوانان ما هرگز علاقه‌ای‌ به این ندارند که پدر و مادرشان با بی‌‌توجهی‌ در مقام آنچه موردپسند آنهاست حرف بزنند.
برای‌ بعضی‌ از والدین صحبت کردن درباره موسیقی‌ با نوجوان‌هایشان دشوار است. می‌‌توانیم به‌جای‌ این‌که نظر خود را با آنها درمیان بگذاریم از آنها درباره موسیقی‌‌های‌ مورد علاقه‌شان سؤال کنیم. اگر آنها علاقه‌ای‌ به این صحبت نشان نمی‌‌دهند عاقلانه‌تر این است که در این خصوص با آنها حرف نزنیم.
اگر نوجوانتان به‌قدری‌ صدای‌ موسیقی‌ خود را بلند می‌‌کند که شما یا برخی‌ دیگر از اعضای‌ خانواده را ناراحت می‌‌کند به او بگویید: «تو آزادی‌ که موسیقی‌ مورد علاقه‌ات را گوش بدهی‌ ما هم آزادیم که موسیقی‌ مورد علاقه خودمان را بشنویم. هیچ‌کدام از ما موسیقی‌ خود را به دیگری‌ تحمیل نمی‌‌کنیم. سعی‌ کن صدای‌ موسیقی‌‌ات را پایین بیاوری‌. اگر بخواهی‌ می‌‌توانی‌ از گوشی‌ استفاده کنی‌.»
این روش نتیجه خوبی می‌‌دهد.‌‌ اگر صرفا ترجیحات نوجوانمان را مورد انتقاد قرار بدهیم، ممکن است بعدا برای‌ آن بهای‌ سنگینی‌ پرداخت کنیم.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی