روانپزشکی نوجوانان چگونه در باره طلاق با کودک صحبت کنیم؟

 

قسمت اول

با وقوع طلاق یا جدایی‌ والدین، باید نوجوانان  را از آن آگاه کرد. مضمون و نحوه اطلاع‌رسانی‌ در قضاوت درست و نادرست و آینده آنها تأثیرگذار است.

بهترین حالت این است که والدین با هم موضوع را به اطلاع کودک برسانند. به این ترتیب کودک با دو برداشت متفاوت از قضیه روبرو نخواهد شد.

هرگز شخصیت  را مورد حمله قرار ندهید، چون به‌جز در مواردی‌ که وی‌ پیشینه آسیب به کودک را داشته باشد، پس ازطلاق هم‌چنان با کودک در ارتباط خواهد بود. بنابراین نیازی‌ نیست که نظریات توهین‌آمیز درباره کسی‌ بشنود که هنوز دوستش دارد.

اولین نگرانی‌ کودک این است که طلاق چه تأثیری‌ بر زندگی‌ وی‌ می‌‌گذارد. آماده باشید که به او دقیقا درباره زندگی‌ آینده‌اش توضیح دهید.

طلاق همواره بر کودکان تأثیر می‌‌گذارد. ممکن است درپی‌ به هم خوردن زندگی‌، افسرده و بدعنق شوند و خود را سزاوار ملامت بدانند. برخی‌ از کودکان، این دوره را راحت‌تر از دیگران سپری‌ می‌‌کنند.

دو عامل لازم برای‌ تطبیق و سازگاری‌ مثبت کودک:
۱⃣کودک زمان کافی‌ را در کنار هریک از والدین (به‌خصوص پدر) بگذراند و والدین پس از طلاق تا حد امکان و قابل انتظار با یکدیگر (در مورد سرپرستی‌ کودک) کنار بیایند.

۲⃣وقتی‌ به پرسش‌های‌ کودک پاسخ می‌‌دهید، بدانید که طی‌ هفته‌ها یا حتی‌ ماه‌ها باید وضعیت زندگی‌‌تان را بارها و بارها برای‌ کودک تکرار کنید. کودکان اغلب درباره به هم پیوستن مجدد پدر و مادرشان زیاد رؤیاپردازی‌ می‌‌کنند.
#ادامه_دارد

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی