والدین با شخصیت وسواسی

 

والدین با شخصیت وسواسی (OCPD):

افراد دارای این اختلال بسیار کمال گرا بوده و اجازه نمی دهند که دیگران کارهایشان را به سبک خودشان انجام دهند.

فرزندان این افراد همواره از ایرادگیری ها و انتظارات غیرواقع بینانه والدین خود کلافه میشوند.هیچ نتیجه ای برای این والدین راضی کننده نیست و همواره کودک باید وظایفش را بهتر انجام دهد…این والدین نمیتوانند به کودک خود اجازه دهند که کارهایش را خودش انجام دهد.

در این افراد ناقص بودن به معنای بد بودن است و درواقع تفکری سیاه و سفید دارند ، این افراد نمیتوانند ناقص بودن را بپذیرند و برایشان اضطراب آور است، به همین دلیل خیلی در کارهای کودک خود مداخله میکنند و باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می شوند.

این افراد چنان بر نظم ، کامل بودن، قوانین و کیفیت کارهای کودک خود تاکید دارند،که به کودک اجازه آزمون و خطا نمی دهند.

نکته دیگر درمورد این والدین ناتوانی آنها در ابراز احساسات است ، این افراد معتقدند که احساسات مایه ضعف فرد است ، و کودک خودش باید بفهمد که اورا دوست داریم ،نه اینکه به او بیان کنیم… و جلوی رشد احساسی کودک او را میگیرند.

با در نظر گرفتن موارد فوق، بدیهی است که فرزندان این والدین افرادی خواهند شد که همواره انتظار دارند مورد #تحقیر دیگران قرار بگیرند …. این کودکان اعتماد به نفس نداشته و دیگران را از خود برتر میبینند …. نمیتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند و همچنین سعی دارند مسئولیت های خود را به دوش دیگران بیندازند ، چون میترسند اگر کاری را بد انجام دهند مورد مؤاخذه قرار بگیرند ، همچنین در اینکه دیگران آنها را دوست دارند یا نه شک دارند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی