قدرت واژه ها در روابط زوجین

قدرت واژه ها در روابط زوجین

واژه‌ها دارای قدرتند. گفتن کلمه‌ها مناسب در موقع مناسبش می‌تواند احساسات آزرده طرف مقابل را آرام کند، از تضادها بکاهد و روابط بین شما را محکم کند. معولا این روش به زوج‌ها کمک می‌کند در روابط‌شان احساسی خوب نسبت به هم داشته باشند.

هرچه زوج‌ها بهتر هم دیگر را بشناسند، بهتر می‌توانند با استفاده از معنای نهفته در ارتباطات، رابطه‌ی محکم‌تری با هم برقرار کنند. معنای نهفته در پس کلمات به‌کار رفته در بحث و مشاجره چیزی است که مستقیما بیان نمی‌شود و شنونده باید خودش آن را درک کند. اگر زوج‌ها خوشبخت و در آرامش باشند، آن معنای نهفته خیلی راحت درک می‌شود و بحث و مشاجره شدت نمی‌گیرد. مثلا، گاه معنای در آغوش گرفتن می‌تواند به معنای رابطه زناشویی باشد. اگر زوج‌ها رابطه‌ای خوب با هم داشته باشند، ممکن است حرف‌هایی بزنند که به‌نظر خوشایند و آرامش‌دهنده باشد (مثلا چه‌طوره امشب با هم فیلمی تماشا کنیم؟) اما در ته‌زمینه این پیشنهاد این نگرانی موج می‌زند که «چرا نمی‌خواهد وقتش را در کنار من بگذراند؟» وقتی معنای نهفته در ارتباط روشن نباشد، آدم‌ها نمی‌توانند معنای واقعی حرفشان را به طرف مقابل برسانند و در نتیجه گفت‌و‌گوها به‌سرعت ابهام‌آمیز می‌شوند.

شخصیت و تجربه‌ی شما در زندگی بر نحوه‌ی استفاده‌ی شما از معنی کلمات نهفته در گفت‌و‌گوهایتان تاثیرگذار است. برای آن‌که به نقطه‌ی اصلی و منبع آزاردهنده‌ی زندگیتان برسید و بفهمید گفت‌و‌گویتان در کجا به هم می‌پیچد، ابتدا باید به خودتان نگاه کنید. بخش اعظم تنش‌هایی که در گفت‌و‌گوها ایجاد می‌شود به دلیل نداشتن دیدگاه درست فردی است نه فقدان مهارت‌های گفت‌و‌گو.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی