جلسه خانوادگی

 

‍جلسه خانوادگی

 جلسات‌ خانوادگی‌ مرتب باعث ارتباط بهتر اعضاء خانواده می شود. این موضوع به‌ویژه زمانی‌ که برنامه‌های‌ کاری‌ و تکالیف مدرسه و فعالیت‌های‌ غیردرسی‌ با یکدیگر تداخل می‌‌یابند، اهمیت پیدا می‌‌کند.

خانواده‌ها، یکی‌ دو نسل قبل، اغلب شب‌ها کنار هم می‌‌نشستند و برخی‌ برنامه‌های‌ خاص تلویزیون را تماشا می‌‌کردند. اکنون بچه‌ها تلویزیونی‌ ویژه دارند، بیش از قبل درگیر فعالیت‌های‌ مدرسه‌اند و صرف غذا در کنار هم تبدیل به موضوعی‌ ماقبل تاریخ شده است. اگر حتی‌ ماهی‌ دوبار آن هم به مدت یک ربع خانواده گردهم آیند، فرصتی‌ به‌دست می‌‌آید تا بتوانید برنامه هفته خود را بچینید و درباره وقایع پیش‌رو یا نگرانی‌‌های‌ خود با یکدیگر صحبت کنید و پیش از وقوع بحران، مشکلات خود را مدیریت کنید.

 می‌‌توانید برای‌ هریک از فرزندان خود وظیفه‌ای‌ مقرر کنید. یکی‌ از آنها مسئول سازمان‌دهی‌ گردهم‌آیی‌ باشد و دیگری‌ صحبت‌های‌ مهم گردهم‌آیی‌ را خلاصه‌نویسی‌ و یادداشت‌برداری‌ کند.

 چگونه شروع کنیم؟
 «من و مادر تصمیم گرفته‌ایم هر جمعه شب حدود ساعت هفت، یک میهمانی‌ خانوادگی‌ برگزار کنیم چون…»
 بچه‌ها در سنین قبل از نوجوانی‌ و نوجوانی‌ علاقه چندانی‌ به حضور در چنین میهمانی‌‌هایی‌ ندارند. مطمئنا می‌‌توانید به هر حال و به اجبار میهمانی‌ را برگزار کنید؛ اما زمانی‌ که کودکان مایل به شرکت در این میهمانی‌‌ها باشند، بهترین نتیجه حاصل می‌‌شود.
 ابتدا از آنها علت عدم علاقه‌شان را جویا شوید: «اغلب دلایل خوبی‌ برای‌ احساسات ویژه‌ات داری‌. چه علتی‌ وجود دارد که نمی‌‌خواهی‌ در میهمانی‌ خانوادگی‌ شرکت کنی‌؟»
 #مذاکره کنید: «از تو می‌‌خواهم در دو میهمانی‌ اول شرکت کنی‌. پس از آن احساست را به من بگو اونوقت می‌‌توانیم تصمیم‌گیری‌ کنیم که گاه در میهمانی‌ حضور داشته باشی‌ و گاه حضور نداشته باشی‌
 «روزهایی‌ که در میهمانی‌ شرکت نمی‌‌کنی‌ باید تصمیماتی‌ بگیریم که برایت مفید باشد. حداکثر سعی‌‌ات را بکن تا برنامه‌ای‌ برای‌ خودت ترتیب بدهی‌ وگرنه مجبور می‌‌شوی‌ با چیزی‌ که خوشت نمی‌‌آید کنار بیایی‌
 در میهمانی‌ خانوادگی‌ از فرصت استفاده کنید و اطلاعات تازه به‌دست آورید. هر کودکی‌ برای‌ خود برنامه یا گزارش یا تکالیف مدرسه دارد که باید سر وقت انجامش بدهد. اکنون فرصتی‌ است که شرایط فرزندانتان را بسنجید. می‌‌توانید درباره برنامه تعطیلات آینده با یکدیگر صحبت کنید. ممکن است در خلال میهمانی‌‌ها به این نتیجه برسید که برخی‌ از اعضای‌ خانواده انتظاراتی‌ غیر از انتظارات شما دارند.

 «همه ساکت باشند و بگذارند که من حرفم را تمام کنم…»
 رعایت آداب معاشرت خوب است، ولی‌ سعی‌ کنید این میهمانی‌‌ها بیشتر جالب و خوش باشد تا آنکه استرس آفرین و خسته کننده.
 «چه کسی‌ مایل است امشب میهمانی‌ برگزار کنیم؟»
 بهتر است میهمانی‌ با قاعده و پیش‌بینی‌ شده باشد.

 «اگر حرفی‌ برای‌ گفتن ندارید ساکت بنشینید و گوش دهید.» مجددا می‌‌گویم که کودکان همواره مشتاق به حضور در میهمانی‌‌ها نیستند. می‌‌توانید انتظارات خود را با لحنی‌ آرام به آنها بگویید، وگرنه میهمانی‌ را به میدان بحث و نزاع تبدیل خواهند کرد:
 «می‌‌دانم که ترجیح می‌‌دهید در این میهمانی‌ نباشید. کاملاً واضح است که لذتی‌ نمی‌‌برید. اما از شما می‌‌خواهم که به حرف‌های‌ ما گوش بدهید تا درباره اهداف‌مان بی‌‌خبر نباشید

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی