او متعهد نمی شود

 

او متعهد نمی‌‌شود

 سوال
حدود ده سال قبل ازدواج مصیبت‌بار من به طلاق انجامید. چند سال قبل با مرد رؤیاهایم، …آشنا شدم. من مشتاق ازدواج بودم، پذیرفت، اما گفت مدتی‌ با هم معاشرت کنیم و نامزد شویم. اشکال این‌جاست که او هنوز از تعیین زمان ازدواج طفره می‌‌رود. هر چه من بیشتر در این‌خصوص تأکید می‌‌ورزم، او خودش را عقب‌تر می‌‌کشد. ازدواج برای‌ من در اولویت قرار دارد. چه می‌‌توانم بکنم؟

پاسخ
همه ما درباره ازدواج احساساتی‌ آمیخته داریم. اما بعضی‌ اوقات یکی‌ از طرفین (زن‌ها بیشتر، اما نه همیشه) همه احساسات مثبت خود را بیان می‌‌کند اما طرف دیگر (مردها بیشتر، اما نه همیشه) به جنبه‌های‌ منفی‌ اشاره دارد.
 در شرایط استرس زن‌ها اغلب با هم بودن بیشتری‌ را جست‌وجو می‌‌کنند، اما مردها معمولاً فاصله می‌‌گیرند.

 این دو واکنش ذاتا مسئله‌ساز نیستند، اما انگاره‌ای‌ که در این میان شکل می‌‌گیرد تولید مسئله می‌‌کند. هر چه زن بیشتر تعقیب کند، مرد بیشتر عقب می‌‌کشد و هر چه مرد فاصله بیشتری‌ بگیرد، زن بیشتر تعقیب می‌‌کند. این بدان معناست که اگر بخواهی‌ او را زیر فشار بگذاری‌ که با تو ازدواج کند، او مقاومت بیشتری‌ نشان می‌‌دهد.
تعقیب‌کنندگان از فاصله‌گیرندگان حمایت می‌‌کنند.

تا زمانی‌‌که یک نفر تعقیب‌کننده است، طرف مقابل احساس نیاز به استقلال بیشتری‌ می‌‌کند و به فضای‌ بیشتری‌ احتیاج دارد. اگر یک طرف وابستگی‌ و نیازمندی‌ را به نمایش بگذارد، دیگری‌ می‌‌تواند این کیفیات را از خود دور کند.

 وقتی‌ تعقیب‌کننده بتواند روی‌ زندگی‌ خود متمرکز شود و به‌خصوص اگر بتواند این کار را با متانت و وقار انجام دهد و خشمی‌ در میان نباشد، فاصله‌گیرنده با احتمال بیشتری‌ به نیازهای‌ خود برای‌ نزدیک شدن و متعهد گردیدن پی‌ می‌‌برد.

 به این فکر نکنید که آیا او با شما ازدواج خواهد کرد؟ انرژی‌‌تان را صرف برنامه‌های‌ زندگیتان بکنید.

وقتی‌ احساس تشویش می‌‌کنی‌، یا لحن سرزنش داری‌ و یا روحیه‌ات خوب نیست تصمیم‌گیری‌ نکن. در ضمن از تهدید کردن، اولتیماتوم دادن و یا تلاش برای‌ وادار کردن او به ازدواج خودداری‌ کن.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی