چگونه غر بزنیم

 

راه و روش غر زدن

غر زدن پیامد طبیعی‌ گرایش عادی‌ والد جهت تکرار خواسته خود می‌‌باشد، زیرا کودک به‌طور طبیعی‌ تمایل به نادیده گرفتن هر آنچه که با خوردن، بازی‌ یا بازی‌‌های‌ ویدئویی‌ مربوط نباشد، دارد. غر زدن حالتی‌ گول زننده نیز دارد. به این معنا که در والدین این احساس را به‌وجود می‌‌آورد که کار مهمی‌ انجام می‌‌دهند، در صورتی‌ که کارشان واقعا بی‌‌اهمیت است.

 والدین تحت فشار بیشتر غر می‌‌زنند. ممکن است غر درواقع یأس و ناراحتی‌ از همسر باشد که بر سر کودک فرو می‌‌ریزد.

اگر ارتباط عاطفی‌ یا کیفیت آن با زوج یا زوجه کمتر از حد انتظار باشد، ممکن است غرولند هرچه بیشتر والدین را درپی‌ داشته باشد.

کسی‌ که مرتبا غر می‌‌زند، در ناخودآگاه خویش احساس عدم کنترل لازم بر زندگی‌‌اش را دارد.

آیا همسرتان نیز همان کارهای‌ نامطلوبی‌ را انجام می‌‌دهد که شما به‌خاطرش به فرزندانتان غر می‌‌زنید؟ (مثلاً، آیا دائم غر می‌‌زنید که بچه‌ها لباس‌هایشان را جمع‌آوری‌ کنند و این حرف‌ها را آن‌قدر بلند می‌‌گویید که به گوش همسر شلخته‌تان هم برسد؟) اگر چنین است بهتر است ابتدا در این مورد با همسرتان به توافق برسید.

اینگونه غر بزنید

از امر و نهی‌ استفاده کنید. به فرزندانتان پیشنهادی‌ بدهید که نتوانند آن را رد کنند. به آنها بگویید که خواسته‌تان چیست و چه موقع باید آن را انجام بدهند و (از همه مهم‌تر) به آنها بگویید که اگر آن کار را انجام ندهند چه عواقبی‌ در انتظارشان خواهد بود. آرام و خونسرد باشید:
«کتاب در کنار کیفت است. لطفا یادت باشد که با خودت ببری‌. اگر دوباره یادت برود، امروز باید بدون آن کلاست را بگذرانی‌. من آن را برایت به مدرسه نخواهم آورد

«می‌‌توانی‌ جلوی‌ تلویزیون بنشینی‌ و غذایت را بخوری‌، ولی‌ اگر من مجبور باشم که دوباره باقی‌ مانده غذای تو را و ظرف‌ها را جمع کنم، تا دو روز باید در اتاق غذاخوری‌ بنشینی‌ و غذا بخوری‌. متشکرم

«از تو خواسته‌ام لباس‌های‌ چرک را کنار هم بگذاری‌ تا من در ماشین لباسشویی‌ بریزم. من موقع آگهی‌‌های‌ تلویزیونی‌، تلویزیون را خاموش می‌‌کنم و تا وقتی‌ که لباس‌هایت را جمع‌آوری‌ نکنی‌، آن را روشن نمی‌‌کنم. متشکرم. سؤالی‌ هست؟»

همان‌طور که می‌‌بینید لحن صدا محکم ولی‌ تهمت‌آمیز نیست. وقتی‌ بخواهید که عواقب را به مرحله اجرا درآورید، دیگر مجبور نیستید که غر بزنید. بگذارید عواقب، فرزندتان را به حرکت درآورد نه تُن صدای‌ بلند شما.

اگر از امر شما اطاعت کرد، او را تشویق کنید: «از تو خواسته بودم که میز را بچینی‌ و تو این کار را فورا انجام دادی‌. چه کمک خوبی برایم هستی

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی