انتخاب مهدکودک

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که فرزندتون آمادگی‌ داره بخشی‌ از اوقات خودش رو با کودکان دیگر بگذرونه، لازمه مهدکودکی‌ پیدا کنید که برنامه‌اش برای‌ او مناسب باشه.

با سایت دکتر قاسمی همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

برای‌ کودکان کم‌سن مدتی‌ طول می‌‌کشه تا بتونن با موقعیت گروهی‌، تطبیق پیدا کنن و از طرفی‌ این کودکان به تغییرات پی‌‌درپی‌ علاقه‌ای‌ ندارند. خوب است وقت بگذارید و از مهدکودک‌های‌ محله‌تان بازدید کنید تا بتوانید جایی‌ را پیدا کنید که به نظرتان در حال حاضر و شاید هم تا دو سه سال دیگر، مناسب فرزندتان باشد.
برای‌ پیداکردن مهدکودکی‌ با کیفیت عالی‌ ابتدا ببینید دوستانتان چه جاهایی‌ را توصیه می‌‌کنند. از پزشکتان نیز می‌‌توانید نظر بخواهید. اما هیچ چیزی‌ نمی‌‌تواند جای‌ بازدید شخصی‌ شما را بگیرد، چون ملاک‌های‌ افراد مختلف برای‌ تشخیص مهدکودک با کیفیت، متفاوت است. برای‌ بازدید از مهدکودک از مسئولین آنها وقت بگیرید. مهدکودکی‌ که کیفیت خوبی‌ دارد از تقاضای‌ شما استقبال می‌‌کند و سعی‌ نمی‌‌کند بازدید را به زمانهایی‌ محدود کند که کودکان حضور ندارند یا در خواب به سر می‌‌برند. برای‌ ارزیابی‌ یک مهدکودک، باید زمانی‌ حضور یابید که کودکان با مربیها و مسئولین در حال تعامل باشند، و بین چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت در آن جا بمانید.
هنگام بازدید سؤالهای‌ زیر می‌‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی‌ کند

اولین برداشتهای‌ شما درباره مهدکودک چیست؟ آیا اولین برداشت‌ها پس از بازدیدی‌ کوتاه تغییر می‌‌کنند؟ به احساس خود درباره مهدکودک اعتماد کنید، حتی‌ اگر نمی‌‌دانید چرا از آنچه می‌‌بینید خوشتان می‌‌آید یا نه.

آیا به نظر می‌‌رسد بچه‌ها با شادی‌ مشغول بازی‌‌اند؟ آیا به فعالیت و بازی‌ با هم سرگرم هستند؟

همه کودکان در لحظاتی‌ از روزهای‌ عادی‌ خود ناراحتند، اما مشاهده کودکانی‌ که در طولانی‌ مدت اندوهگین‌اند یا با دیگران نمی‌‌جوشند، امری‌ طبیعی‌ نیست.

آیا به نظر می‌‌رسد که مربیان از وجود بچه‌ها لذت می‌‌برند و با آنها به راحتی‌ تعامل می‌‌کنند؟

آیا برای‌ فعالیتهای‌ گوناگون بچه‌ها فضایی‌ وجود دارد؟

آیا مربیان در کلام و رفتارشون عشق و محبت نشان می‌‌دهند؟ مربی‌ در شکل‌گیری‌ نظر کودک نسبت به خود نقش کلیدی‌ داره و نحوه برخورد و احساس مربی‌ها مهم‌تر از فعالیتها و وسایلی‌ است که مهدکودک در اختیار کودکان قرار می‌‌دهد.

آیا کودکان برای‌ بازی‌ فعالانه، فضای‌ کافی‌ دارن؟

آیا در فضای‌ باز جایی‌ برای‌ بازی‌ با تاب و سرسره و یا اسباب‌بازیهای‌ بالا رفتنی‌ هم تعبیه شده؟

آیا جایی‌ برای‌ بازی‌ با ماسه و فضای‌ کافی‌ برای‌ دویدن و پریدن هست؟

آیا محیط تمیزه و از اون به خوبی‌ نگهداری‌ می‌‌شود؟

آیا وقتی بچه‌ها در فضای‌ باز بازی‌ می‌‌کنن به خوبی‌ بر اونها نظارت می‌‌شه؟ بچه‌ها به فضا نیاز دارن، هم برای‌ بازی‌ و هم برای‌ تخلیه انرژی‌. هنگامی‌ که کودکان در فضایی‌ تنگ و شلوغ قرار بگیرن احتمال اینکه همدیگر رو هل بدهند و از خود رفتاری‌ پرخاشگرانه نشان بدن، بیشتر می‌‌شود.

آیا برای‌ فعالیتهای‌ گوناگون بچه‌ها فضایی‌ وجود دارد؟

محلی‌ برای‌ خاله‌بازی‌: بچه‌های‌ کوچک دوست دارند نقش بزرگسالان را بازی‌ کنند و به فضا، وسایل و لباس‌هایی‌ نیاز دارند که بازی‌ در این نقشها را واقعی‌‌تر بنمایاند. در این محل، اغلب عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی‌ پیدا می‌‌شود که بچه‌ها بتوانند با آنها «خاله بازی‌» کنند.

توجه کنید که بچه‌ها در این مکان چگونه به صورت اشتراکی‌ با هم بازی‌ می‌‌کنند و با یکدیگر به تعامل می‌‌پردازند. دقت کنید وقتی‌ کودک جدیدی‌ می‌‌خواهد به بازی‌ بپیوندد چه اتفاقی‌ می‌‌افتد. پازل‌ها و بازی‌هایی‌ که استفاده از دستها را تقویت می‌‌کند: مهارتهای‌ حرکتی‌ کودکان به سرعت در حال رشد است و بعضی‌ از اسباب‌ بازیهای‌ کوچک.

گوشه قصه یا گوشه استراحت: آیا فضای‌ راحتی‌ وجود دارد که در آنجا بچه‌ها بتوانند به تماشای‌ کتاب‌های‌ مصور بپردازند یا زمانی‌ را در آرامش و سکوت استراحت کنند؟ مربی‌ در زمانهایی‌ از روز باید در این گوشه برای‌ بچه‌ها کتاب بخواند. حتی‌ اگر ساعت قصه‌خوانی‌ به طور منظم در برنامه مهدکودک لحاظ شده باشد، مهدکودکی‌ که دارای‌ برنامه‌ای‌ با کیفیت بالاست این امکان را برای‌ بچه‌ها فراهم می‌‌کند تا علاوه بر قصه‌خوانی‌، بتوانند در فضایی‌ راحت‌تر با کتاب و قصه وقت بگذرانند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی