خجالت و کم‌رویی

خجالت و کمرویی بیماری است؟

خجالتی بودن میتواند از نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی باشد. اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی یعنی اضطرابی که در موقعیت‎های اجتماعی و در حضور دیگران بوجود می‌آید. برای افراد با اختلال اضطراب اجتماعی، فرآیند ساده تعامل با دیگران، ترس ناتوان کننده‌ای ایجاد میکند. این مشکل، عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی را بسیار تضعیف میکند. افراد با این اختلال نسبت به دیگران دوستان کمتر، بیکاری بیشتر دارند و کمتر احتمال دارد که ازدواج کنند.

۵۰ % افراد با اختلال اضطراب اجتماعی که در اوایل دهه ۳۰ زندگی هستند هنوز ازدواج نکرده‌اند. این افراد همچنین اضطراب و افسردگی بیشتری را تجربه میکنند.

علایم اضطراب اجتماعی

این افراد باورهای نادرست و منفی درباره قضاوت دیگران در مورد خود دارند. دیگران را انتقادی میدانند و تصور میکنند استانداردهای دیگران را ندارند.

ترس اصلی در این افراد، ترس از ارزیابی منفی دیگران است. اضطراب در این افراد دارای سه بخش اصلی است :


۱- بخش جسمی : مثل افزایش ضربان قلب یا عرق کردن دست‌ها یا قرمز شدن صورت در حضور دیگران

۲- بخش شناختی : شامل آنچه فرد درباره خودش فکر میکند، مثلا "من دست و پا چلفتی هستم یا من ضعیف هستم "


۳- بخش رفتاری : رفتاری که فرد هنگام اضطراب انجام میدهد، مثلا به دیگران نگاه نمیکند و ارتباط چشمی برقرار نمیکند. این رفتار اجتنابی، در کوتاه مدت اضطراب را کم میکند ولی طولانی مدت باعث از دست رفتن فرصت‌های زندگی میشود و زندگی کمتر رضایت بخشی را بوجود می‌آورد.

علت اختلال اضطراب اجتماعی :

  1. ژنها نقش مهمی دارند.
  2. مادر خجالتی به کودک خود یاد میدهد که چقدر نظر دیگران مهم است و باید به بهای زیادی از قضاوت منفی دیگران جلوگیری کرد.
  3. پدر پرخاشگر باعث میشود کودک یاد بگیرد دیگران خطرناک هستند و اجتناب و دوری از دیگران تکنیک خوبی برای حفاظت از خود است.
  4. دست انداخته شدن توسط گروه همسالان در کودکی هم باعث این مشکل در بزرگسالی میشود.

درمان

درمان این اختلال توسط روانپزشک به کمک درمان دارویی و رواندرمانی بطور همزمان انجام میشود. درمان دارویی، حساسیت و اضطراب زمینه‌ای را از بین میبرد و رواندرمانی، سیکل معیوب اضطراب را از طریق تجربه کاهش میدهد.

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی