اصلاح منبع بیرونی کنترل

 

اصلاح منبع بیرونی‌ کنترل

ویروس‌زدایی‌: اگر بر این باور باشید که دیگران در حوادثی‌ که برای‌ شما اتفاق می‌‌افتد نقشی اساسی‌‌تر از خود شما دارند، می‌‌توانید انتظار داشته باشید .

این باور که دیگران حوادث زندگی‌ شما را کنترل می‌‌کنند اشکال دیگری‌ هم دارد. کسانی‌ که فکر می‌‌کنند دیگران عهده‌دار حوادث زندگی‌ آن‌ها هستند معمولاً از عزت‌نفس خوبی‌ برخوردار نیستند. این اشخاص فاقد انگیزه‌ای‌ هستند که بتوانند سررشته امور زندگی‌ خود را به‌دست بگیرند.

وقتی‌ بر این باور باشید که کنترل شما در دست دیگران است در برابر افسردگی‌ آسیب‌پذیر می‌‌شوید زیرا درواقع عجز و درماندگی‌ فراگرفته‌ای‌ را نصیب می‌‌برید. این باور که حوادث ناخوشایند برای‌ شما اتفاق می‌‌افتد و شما اختیاری‌ بر آن ندارید، حتی‌ روی‌ سلامتی‌ جسمانی‌ شما هم تأثیر می‌‌گذارد.

برای‌ برخورد با این موقعیت ناخوشایند سعی‌ کنید دنیا را از دریچه چشم کسی‌ ببینید که سررشته امور زندگی‌ خود را در اختیار دارد.

اندیشه مخدوش: «معتقدم اغلب حوادثی‌ که برای‌ من اتفاق می‌‌افتد بیشتر کنترلش در دست سایرین است و من کنترل چندانی‌ بر آن‌ها ندارم».

اندیشه اصلاح شده: «با آن‌که من کنترل همه اتفاقاتی‌ را که برای‌ من می‌‌افتد ندارم، روی‌ زندگیم کنترل فراوان دارم. اگر زمام امور خودم را به دیگران بدهم آن‌ها مرا کنترل می‌‌کنند و من دیگر حاضر به این کار نیستم».

اندیشه مخدوش: «من معتقدم که بخت و اقبال بلند، فرصت مطلوب و رأی‌ و نظر دیگران بیش از حدی‌ که من روی‌ سرنوشتم تأثیر داشته باشم، بر شرایط زندگی‌ من تأثیر می‌‌گذارد».

اندیشه اصلاح شده: «بخت و اقبال روی‌ حوادثی‌ که برای‌ ما رخ می‌‌دهند تأثیرات فراوان بر جای‌ می‌‌گذارند اما من معتقدم کاری‌ که می‌‌کنم در تبدیل یک بخت بد یا بخت خوب به موفقیت تأثیر فراوان دارد».

اندیشه مخدوش: «احساس می‌‌کنم اغلب اتفاقات زندگیم، کنترلش به‌دست من نیست».

 اندیشه اصلاح شده: «به جای‌ این‌که به این فکر کنم که چه چیزهایی‌ را نمی‌‌توانم تغییر بدهم وقت خود را مصروف کارهایی‌ می‌‌کنم که بتوانم آن را تغییر بدهم. اگر به این باور برسم که کاری‌ از من ساخته نیست به یک عاجز و نومید تبدیل می‌‌شوم. این‌گونه گرفتار افسردگی‌ می‌‌شوم. اما اگر احساس کنم می‌‌توانم زندگیم را بهتر کنم، انگیزه لازم برای‌ انجام دادن کارهای‌ مهم را پیدا می‌‌کنم».

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
مطالب مرتبط
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی