اولین رابطه

احتمالا تا به حال این سؤال به ذهنتان رسیده که اولین رابطه با جنس مخالف  چه تاثیری در زندگی افراد دارد؟ با سایت دکتر قاسمی همراه باشید.

اولین بار

تجربیات اولیه جنسی می تواند نقش مهمی در زندگی داشته باشد. می توانند به عنوان فرصتی برای رشد باشند و یا خاطرات دردناک را در خود جای دهند.

اکثر اما اولین بار را به یاد می آوریم. آنها معمولاً در اعماق حافظه قرار دارند و وزن زیادی در شکل گیری نگرشهای کلی ما دارند، و نشانه گذار از کودکی به بزرگسالی است. ما اولین تجربه جنسی خود را به خاطر می آوریم زیرا اولین بار بود. اما این را هم به خاطر داریم که جنسی بود. رابطه جنسی یک نگرانی اساسی وجودی و یک نیروی اصلی انگیزشی است. بنابراین ، تمایل به طنین انداز شدن در اعماق و گسترده در ذهن ما دارد.

رابطه اول هم از نظر شخصی و هم از نظر اجتماعی برای هر دو نفر قابل توجه است. و زندگی را به گونه ای به قبل و بعد از آن می توان تقسیم کرد.

افراد دلایل گوناگونی برای شروع رابطه دارند: یکی به خاطر تمسخر دوست دخترش به خاطر مردد بودن تا زمانی که او تسلیم شود. 

یک دانش آموز ممکن است احساس کند با دوستانش فرق دارد و به نوعی از آنها عقب تر است و می خواهد با هنجار گروه کنار بیاید. و یا مایل به تحت تأثیر قرار دادن دوستان خود با اولین کسی است که رابطه جنسی داشته است.

تحقیقات نشان داده اند که ممکن است برای گروههای همسال نتایج جنسی فرد بیشتر از خصوصیات شخصیتی او مورد توجه باشد. و افراد برای بدست آوردن جایگاه بهتری در گروه اقدامات خطرناکتری انجام دهند.

مطمئناً، همسالان کل داستان نیستند. نزدیکی والدین نیز نقش مهمی در این موضوع بازی می کند. و از سویی در دسترس بودن همسر (خصوصاً برای آقایان)، شرایط محل زندگی و خلقیات در فعالیت جنسی افراد موثر است. به عنوان مثال ، افرادی که در حوزه های غیرجنسی ریسک پذیر هستند ، احتمالاً در رفتار جنسی نیز ریسک پذیر هستند و ممکن است خطرات بیشتری در انتظار آنها باشد.

تحقیقات در این زمینه نشان میدهند افزایش خشونت در نوجوانان و مصرف مواد می تواند نشان دهنده شروع زودرس رفتارهای جنسی در آنها باشد.

 همچنین بین سطح هوشی نوجوانان و پیشرفت تحصیلی و سن شروع روابط جنسی آنها ارتباط وجود دارد. دانش آموزان باهوش و درس خوان عجله ای به شروع رابطه ندارند. چرایی و علت آن به درستی مشخص نیست شاید آنها به دلیل خطرات احتمالی تمایل بیشتری به تأخیر در رابطه جنسی داشته باشند. در عوض ، آنها ممکن است وقت زیادی را برای یافتن شریک زندگی در کتابخانه بگذرانند. از سویی دیگر شاید عوامل خانوادگی بر توانایی های فکری و رفتارهای جنسی آنها تأثیر بگذارد.

تحقیقات نشان می دهد دخترانی که بدون حضور پدر بزرگ می شوند، زودتر رابطه جنسی برقرار می کنند. غیبت پدر ممکن است به طور مستقیم بر رفتار دختران تأثیر بگذارد. از سوی دیگر ممکن است وضعیت خانواده مانند مشکلات مالی موجب تغییراتی در رفتار دختران شود. علاوه بر این ، ترک پدرمی تواند نشانی از خلق و خوی ژنتیکی او باشد، مثلاً تحریک پذیری، که او به دختر خود منتقل کرده است ، و اولین رابطه جنسی زودرس بیانگر این مزاج مشترک است.

اولین رابطه جنسی و آینده

سؤال دیگری که مطرح می شود: این است که آیا زمان و ماهیت اولین رابطه جنسی می تواند پیامدهای مهم زندگی را پیش بینی کند؟ به راحتی قابل تصور است که چگونه جزئیات اولین رابطه می تواند پیامد برخوردهای بعدی باشد. اگر اولین برخورد جنسی خود را با شریک خود به خاطر داشته باشید، ممکن است این تجربه به شکل اعتماد به نفس جنسی بالاتر یا انتظارات مثبت تر به زندگی جنسی آینده شما تبدیل شود. برعکس ، اگر والدین شما در حین رابطه مچ شما را گرفته باشند. شرم می تواند روابط جنسی آینده شما را رنگ آمیزی کند. اما تحقیقات در این زمینه به ما چه می گوید؟

مطالعات حاکی از آن است که رابطه جنسی در سنین نوجوانی (زیر 15 سال در ایالات متحده) با خطر بیشتری برای بزهکاری در آینده و همچنین با مشکلاتی در سلامتی فرد مانند بارداری ناخواسته و عفونت های مقاربتی همراه است.

مطالعه ای در سال 2012 ، که توسط پیج هاردن ، محقق دانشگاه تگزاس انجام شد نشان داد افرادی که شروع رابطه جنسی را تا بعد از 19 سالگی به تاخیر انداخته بودند، در آینده از درآمد مالی بیشتری برخوردار بودند، تحصیلات بیشتری به دست آورده بودند، و شرکای جنسی کمتری داشته و همچنین از روابط خود رضایت بیشتری داشتند. البته این بدان معنا نیست که هرکسی رابطه جنسی خود را به تاخیر بیاندازد، ازدواج  خوبی خواهد کرد یا حتی به هیچ وجه ازدواج نخواهد کرد بلکه این نتایج در مقایسه با سایرین به دست آمده بود.

برای بسیاری، این رویداد ممکن است آسیب زا باشد. لورا هاوکس محقق هاروارد و همکارانش، در یک مطالعه مقطعی از 13310 زن آمریکایی در سنین 18 تا 44 سال ، دریافتند که 6.5 درصد از آنها رابطه جنسی اجباری را تجربه کرده اند که میانگین سنی آنها در زمان این رابطه 15.6 سال بوده است.

 بنظر می رسد که فرهنگ در این موضوع نقش مهمی دارد. در بعضی از فرهنگ ها سکسی بودن از لحاظ ظاهری ارزش بیشتری از رابطه جنسی دارد. چرا که از آن تصاویر و کلمات جنسی برای فروش اجناس و تجارت استفاده می شود، اما آموزش و روشنگری در کار نیست و ممکن است جوانان را به یک حوزه جنسی خشن وارد کند.

یک شروع جنسی خوب و بالغانه، می تواند آینده جنسی مثبت ، لذت بخش و سالم تری به همراه داشته باشد. به همین تناسب، وقتی اولین رابطه، اجباری، زودرس یا دردناک باشد می تواند در جاده سلامتی دست انداز ایجاد کند. 

اما این امر چگونه حاصل خواهد شد؟ بدون شک یک بخش از پاسخ، در آموزش و ارتباطات صادقانه بین بسیاری از دانش آموزان در حال رشد که تا کنون تجربه رابطه جنسی نداشته اند نهفته است.

باید به دانش آموزان گفت: رابطه جنسی بهنگام یک بخش اساسی  و طبیعی، مانند سایر امور زندگی است. با این توجه که رابطه جنسی می تواند خطرهای واقعی و ابتلا به یک بیماری مزمن را به همراه داشته باشد و در مقابل می تواند باعث صمیمیت و عمق رابطه در بین زوج ها گردد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی