چرا ازدواج بهم می‌خورد؟

شايد بتوان گفت که دوران نامزدي و عقد مرحله‌ای جديد براي شناخت فردي که به عنوان همسر انتخاب کرده‌ایم باشد، چرا که در اين دوران، شما با اقوام و آشنایان و معاشرت‌های نامزدتان و نحوه برخورد اطرافيان او آشنا میشوید. آمار به هم خوردن زندگي زوج هاي جوان در اين دوران به ما گوشزد میکند که حواس ما به روابطمان باشد. در اينجا برخي از دلايلی که ممکن است در دوران عقد و نامزدي تعهد شکسته و عقد را بهم بخورد را برايتان ذکر میکنیم. لذا با چشمانی باز از روابطتان مراقبت کنید. با سایت دکتر قاسمی همراه باشید.

۱) ازدواج نياز به شناخت و آگاهي از تفاوت های جنسیتی در راستاي درک متقابل دارد
زوج‌ها بايد توجه داشته باشند نياز هاي اساسي زن و مرد کاملا متفاوت بوده و آنچه براي زن نيازی اساسي است. براي آقايان در اولويت هاي پایین قرار میگیرد و بالعکس. لذا بجاي گله و شکایت از مورد بي‌توجهي قرار گرفتن، نيازهاي یکدیگر و روش‌های رفع آنها را بیاموزید.

۲) رفتار هاي مسموم، چسبنده و کنترل کننده
خانم‌ها بايد اجازه دهند نامزدشان براي در کنار همسر بودن برنامه‌ريزي کند و اگر بعد از ساعت‌ها باهم بودن، آقا نياز داشت به خلوت خود برود، نبايد آن را به هم بریزند و اصرار داشته باشند دائما نامزدشان بايد در ارتباط با آنها باشد. از طرفی، با توجه به اینکه در این دوران، زوج هنوز زیر یک سقف قرار نگرفته‌اند اقایان نیز باید ملاحظاتی را در نظر گرفته و در صورت لزوم، فضاهایی را برای حضور دختر در خانواده‌اش بدون همسر فراهم آورند.

۳) توقعات زياد
گاهی پسران، همسرشان را براساس موقعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده او انتخاب میکنند و در این توقعات نابجایی را از همسر و خانواده‌اش مطالبه کرده و باعث دلسردی آنها شده و ادامه رابطه را به می‌اندازند.
همچنین برخی دختران نیز نيازهاي عميق خود را که برطرف نشده، بارها در ذهن خود می‌پرورانند و به اميد آنکه مرد روياهایشان از راه برسد و اين نيازها را برآورده کند به سرمي‌برند و انتظار دارند که همسرشان، نقش یک عاشق، پدر، دوست،رفیق و ... را باهم بازی کند و اگر اینچنین نشود، کم‌کم آقا پسری که به عنوان یک همسر همه چیز تمام انتخاب شده بود و اصلا از ماجرا با خبر نیست به دشمنی تمام عیار تبدیل شده و خشم در رابطه حاکم میشود و سکان را به دست میگیرد و آنچه نباید بشود، میشود.

۴) عدم صداقت و برملاشدن واقعیت‌ها
عامل اولیه قطع هر نوع ارتباطی، نداشتن صداقت است. مردم درک نمیکنند که حتی دروغ های کوچک هم میتواند به اندازه یک خیانت بزرگ اعتماد و امنیت را از بین برده و رابطه را بر هم بزند.

۵) ازدواج اجباری
اگر پسر یا دختری تحت فشار خانواده، تن به آشنایی و نامزدی با بدهد، که دلش رضا به این انتخاب نیست، ممکن است هر جایی از میانه راه پشیمان شده و رابطه را به هم بزند.

۶) رابطه جنسی
اگر پسری تنها به دلیل نیاز جنسی برای ازدواج اقدام کرده باشد و نیاز جنسی وی در دوران نامزدی پاسخ داده شود، ممکن است از ادامه رابطه منصرف شود، چرا که دیگر دلیلی برای زیر بار رفتن مسئولیت نمیبیند.

۷) ترس از مسئولیت
گاهی اوقات همه چیز در دوران ابتدای نامزدی خوشایند و عاشقانه و ساده به نظر میرسد اما وقتی رابطه رسمی شده و توقعات جدی مطرح میشود، فرد احساس میکند در یک شرایط دشوار خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و توانایی پذیرش مسئولیت یک زندگی را ندارد و این احساس تنهایی، ناتوانی و اضطراب ناشی از آن، سبب میشود شخص از رابطه عاطفی‌اش فرار کرده و بخواهد همه چیز را به هم بزند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران

بسیار عالی کوتاه و مفید

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی