زندگی خود را دوباره بیافرینید

از بین بردن وهم و خیالی‌ بزرگ

دیگران زمانی‌ می‌‌فهمند ما آنان را دوست داریم که ما بیش‌تر در کنارشان باشیم. زندگی‌ اکثر ما پرمشغله است. تقاضای‌ ترفیع شغل، امور خانه، تمام وقت ما را می‌‌گیرد. گاهی‌ با خود می‌‌گوییم: «من می‌‌خواهم برای‌ فرزندانم هر کاری‌ انجام دهم. می‌‌خواهم آنان در امکانات و رفاه بیش‌تری‌ زندگی‌ کنند.» حقیقت تلخ این است که فرزندان ما رایانه‌ای‌ را که برای‌‌شان خریده‌ایم، فراموش می‌‌کنند، اما چیزهایی‌ بسیار کوچک را همواره به خاطر خواهند داشت ــ مانند ارزان بودن قیمت رایانه. پدری‌ می‌‌گفت: «ما تمام سعی‌ خود را می‌‌کنیم تا امکاناتی‌ را برای‌ فرزندان‌مان فراهم کنیم که خودمان نداشته‌ایم. ما فرصت کافی‌ برای‌ بودن در کنار آنان را نداریم، در حالی‌ که قبلاً ما از نعمت بودن در کنار والدین‌مان بهره‌مند بودیم.»

وقتی‌ بچه‌ها کوچک هستند، ساده و زودباورند و می‌‌توانیم خواسته‌های‌‌شان را به بعد موکول کنیم:
ــ «پدر، می‌‌شود امروز برویم پارک‌؟»
ــ «امروز نه پسرم. امروز خیلی‌ گرفتارم. هفته‌ی‌ بعد با هم می‌‌رویم پارک‌.»

اگر می‌‌خواهید نوجوان‌تان احساس عزت‌نفس کند، علاوه بر صرف وقت، باید به او توجه داشته باشید. پدری‌ به من می‌‌گفت وقتی‌ قرار است گفت‌وگویی‌ طولانی‌ با پسرش داشته باشد، تلفن همراهش را خاموش می‌‌کند. (کاری‌ که پسرش انجام نمی‌‌داد.) او می‌‌گفت: «من می‌‌خواهم او بداند حرف‌هایش برایم مهم است و به او توجه دارم.»

به خاطر داشته باشید که روزها سریع می‌‌گذرند. ما به خودمان می‌‌گوییم: «زندگی‌ من همیشه پرمشغله نمی‌‌ماند. روزی‌ فرا می‌‌رسد که من وقت فراغت بیش‌تری‌ دارم و آن، روزی‌ است که تمام امتحاناتم را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ام، تحصیلاتم را تکمیل کرده‌ام، پیشرفت کرده‌ام، دفتر کار جدیدی‌ خریده‌ام و ترفیع گرفته‌ام.» اما ما باید بدانیم که این روز، فقط وهم و خیال است. اکثر ما در تجارت و کارمان غرق شده‌ایم. اگر کاری‌ برای‌‌تان مهم است، امروز وقت انجام آن است. این کار ممکن است تلفن زدن به برادر، خواهر، یا دوستی‌ باشد که مدت‌هاست از او بی‌‌خبرید و مدت‌هاست که می‌‌خواهید به او تلفن بزنید، اما فرصت نمی‌‌کنید. همین امروز این کار را انجام دهید. اگر بودن در کنار فرزند و همسرتان برای‌ شما اهمیت دارد، هم‌اکنون برای‌‌شان وقت بگذارید.

وقتی‌ اتفاقات غم‌انگیزی‌ می‌‌افتد، روابط بیش از هر وقت دیگری‌ برای‌ ما اهمیت پیدا می‌‌کند. ما باید برای‌ روابط‌مان وقت بگذاریم. برقراری‌ ارتباط با نوجوانان بیش از روابط دیگر، نیاز به وقت دارد. من می‌‌دانم که ارتباط با آنان به اندازه‌ی‌ وقتی‌ که کوچک بودند، لذت‌بخش نیست، زیرا وقتی‌ کوچک بودند، دست‌کم دوست داشتند که در کنار ما باشند، اما اکنون ارتباط با آنان وقت بیش‌تری‌ می‌‌برد و ارزشش را هم دارد.

طبیعی‌ است که گاهی‌ شما و فرزندتان با هم دعوا و مشاجره می‌‌کنید و وقتی‌ این اتفاق می‌‌افتد، مهم است که خاطرات خوبی‌ را که با هم داشته‌اید، در ذهن‌تان مرور کنید.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی