ورزشهای مناسب در پیشگیری از افسردگی

 

ورزش
ورزش نقش اساسي در مقابله با انرژي و اضطراب ايفا مي‌کند. ورزش‌هاي خاصي وجود دارند که بيشتر بر روي سلامت ذهن تاثير مي‌گذارند و مي‌توانند افسردگي را دور کنند.
جسم و ذهن با يکديگر در ارتباط هستند. هنگامي که شخص ورزش مي‌کند و از بدن خود مراقبت مي‌کند در واقع بر روي ذهن خود نيز کار کرده است. البته تمام کساني که مشکلات وخيم ذهني دارند بايد براي درمان با پزشک خود مشورت کنند.
با اين حال آنچه که در تحقيقات مختلف مشخص شده نشان مي‌دهد که سه نوع ورزش نقش زيادي در کاهش افسردگي دارند که عبارتند از :

دويدن:
دويدن براي سلامتي بسيار مناسب است. اين ورزش کالري سوزي بالايي دارند و احتمال بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد. تنها پنج ‌دقيقه دويدن در روز طول عمر را افزايش مي‌دهد. دويدن بر روي روحيه نيز تاثير مثبت دارد.
دويدن تغييراتي در انتقال دهنده‌هاي عصبي همچون سروتونين و نورپينزين ايجاد مي‌کنند که باعث احساس خوب مي‌شوند. به نظر مي‌رسد که دويدن تاثير زيادي بر آرامش ذهن دارد.
بررسي‌ها نشان داده است که ورزش مانند داروهاي ضد افسردگي عمل مي‌کند و مي‌تواند افسردگي هاي مزمن را با کمک رشد نرون هاي جديد در مغز کاهش دهد. دويدن خواب شب را راحت‌تر مي‌کند و باعث افزايش حافظه و کاهش استرس نيز مي‌شود.

پياده روي در جنگل و طبيعت:
سعي کنيد مسيرهاي پياده روي در جنگل و طبيعت را طي کنيد. طبيعت تاثير زيادي بر آرامش ذهن دارد. گذراندن زمان در کنار طبيعت باعث کاهش اضطراب مي‌شود و ترشح هورمون آرامش بخش را در بدن افزايش مي‌دهد. ضمنا اين کار حافظه را نيز بهبود مي بخشد.

يوگا:
بررسي‌هاي انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داده است که انجام ورزش يوگا، عصبانيت، اضطراب و افسردگي را کاهش مي‌دهد. بنابراين يوگا براي بيماران مبتلا به افسردگي تجويز مي‌شود.
در سال ۲۰۱۲ گروهي از محققان تاثير يوگا بر استرس را بررسي کردند. آنها دريافتند که اين ورزش تاثير زيادي بر کاهش نشانه هاي افسردگي و استرس دارد.
يکي از ويژگي‌هاي خوب يوگا اين است که اين ورزش بر پايه حرکات کششي و قدرتي است و بر تنفس تمرکز دارد. بنابراين باعث آرامش فرد مي‌شود.
هنگامي که فرد تنفس عميق انجام مي‌دهد احتمال اضطراب و استرس کاهش مي يابد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی