اختلال دوقطبی

 

 خلق و خوی عالی
ویژگی اختلال دو قطبی دوره‌های بالا و پایین شیدایی و افسردگی است. در طول یک مرحله شیدایی، برخی از بیماران ممکن است کاملا از واقعیت جدا شوند.
اما شیدایی خفیف، که آن هم نشانه‌ای از این اختلال است، حالتی است که فرد انرژی بالایی دارد و حس می‌کند سالم و سرحال است اما ادراک و دریافت خود را از واقعیت کاملا از دست نداده‌است.
شیدایی خفیف می‌تواند یک حالت بسیار لذت بخش باشد.‌” خلق و خوی فرد بهبود می‌یابد، ممکن است انرژی و خلاقیت فراوانی داشته باشد، و شادی و سرخوشی را تجربه کند. این قسمت بالای اختلال دو قطبی است و برخی از آدم‌ها در واقع از اختلال لذت می‌برند – تا هر زمانی که طول بکشد.

 ۲. عدم توانایی انجام کامل وظایف

داشتن یک عالم پروژه‌های نیمه‌تمام یک مشخصه‌ی اختلال دو قطبی است. افرادی که می‌توانند انرژی خود را زمانی که در حالت شیدایی خفیف هستند، مهار کنند واقعا کارآمد هستند.
کسانی که این توانایی را ندارند، اغلب از کاری به کار دیگر، برنامه‌ریزی‌های بزرگ، و پروژه‌های غیرواقعی می‌روند و هرگز آنها را قبل از پرداختن به کاری دیگر، به پایان نمی‌رسانند.

آن‌ها می‌تواند بسیار حواس‌پرت باشند و ممکن است یک میلیون کار را شروع کنند و هرگز آنها را به پایان نرسانند.‌”

۳. افسردگی

فردی که در یک حالت افسردگی دو قطبی است، درست مانند کسی که افسردگی دائمی دارد به نظر می‌رسد.
“آن‌ها همان مشکلات افراد مبتلا به افسردگی را در رابطه با انرژی، اشتها، خواب، و تمرکز دارند.”
متاسفانه، داروهای ضد افسردگی معمولی به تنهایی روی بیمارانی که دو قطبی هستند تاثیر ندارد.
آنها حتی می‌توانند باعث شوند دوره‌ی بیماری‌شان بیش‌تر شود، شدت بیماری آنها بدتر شود، یا حتی ارتباط شخص با واقعیت کاملا قطع شود.
داروهای ضد افسردگی می‌توانند کاملا برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی خطرناک باشند زیرا می‌توانند باعث بروز شیدایی در آنها شوند.”

۴. کج خلقی

برخی از افراد مبتلا به این بیماری از “شیدایی مخلوط” رنج می‌برند به این معنا که علائم شیدایی و افسردگی را به طور همزمان تجربه می‌کنند. طی این حالت، آنها اغلب به شدت تحریک‌پذیر می‌شوند.
هر کسی گاهی روزهای بد دارد، و به همین دلیل است که تشخیص این نوع اختلال دو قطبی بسیار سخت‌تر است.
 همه‌ی ما گاهی اوقات تحریک‌پذیر یا دمدمی هستیم. اما در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی این ویژگی اغلب به حدی شدید می‌شود که در روابط آنها ایجاد تداخل می‌کند به خصوص اگر فرد بگوید، من نمی‌دانم که چرا این‌قدر تندخو هستم… نمی‌توانم خودم را کنترل کنم. ”

۵. تند صحبت کردن

برخی از افراد به طور طبیعی پر حرف هستند. همه‌ی ما آدم‌های پرچانه و پرحرف را می‌شناسیم. اما «فشار گفتار” یکی از علائم شایع اختلال دو قطبی است.
این نوع صحبت کردن زمانی رخ می‌دهد که شخص واقعا در یک مکالمه‌ی دو طرفه نیست. فرد به سرعت در حال صحبت است و اگر سعی کنید چیزی بگویید، او به احتمال زیاد به صحبت‌های‌اش ادامه خواهد داد.
آن‌ها همچنین گاهی اوقات وسط بحث ناگهان موضوع را عوض می‌کنند. “این نشانه زمانی چراغ خطر محسوب می‌شود که این ‌گونه صحبت کردن برای فرد کاملا غیرطبیعی باشد”، آنها این کار را زمانی انجام می‌دهند که در دوره‌ی #شیدایی به سر می‌برند، نه در زمانی دیگر.

۶. مشکل در محل کار

افراد مبتلا به این اختلال اغلب در محل کار مشکل دارند زیرا بسیاری از نشانه‌های اختلال‌شان ممکن است در توانایی‌شان برای موفقیت در کار، انجام وظایف و تعامل سازنده با دیگران تداخل ایجاد کند.
علاوه بر وجود مشکلات مربوط به انجام کامل وظایف، آنها ممکن است در طول یک دوره شیدایی اختلال خواب، تحریک پذیری، و خودمحوری داشته باشند، و در زمان‌های دیگر دچار افسردگی شوند، که خود باعث خواب بیش از حد و مشکلات خلقی بیش‌تر می‌شود.

۷. سو مصرف الکل یا موادمخدر

 درصد قابل توجه ای از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مشکل سوء مصرف مواد و الکل دارند.

۸. رفتارهای نابهنجار

هنگامی که آدم‌های مبتلا به اختلال دو قطبی در مرحله‌ی #شیدایی هستند، ممکن است عزت نفس‌شان بیش از اندازه بالا باشد.
 آن‌ها ممکن است دچار حس خودبزرگ‌بینی ‌شوند و عواقب آن را در نظر نگیرند، همه چیز برای آنها خوب به نظر می‌رسد.”
بی‌محابا خرج کردن پول و رفتار جنسی غیر معمول، دو مورد از شایع‌ترین انواع رفتارهایی هستند که می‌توانند ناشی از این اختلال باشند. ،من تعدادی بیمار داشته‌ام که دست به کارهایی زده‌اند که اگر در دوره‌ی شیدایی نبودند، هرگز آنها را انجام نمی‌دادند…. در طول این دوره رفتارهایی از خودشان نشان دادند که با آ‌ن‌چه به طور معمول انجام می‌دهند، سازگار نیست.

۹. مشکلات خواب

افراد مبتلا به این اختلال غالبا مشکلات خواب دارند. در طول یک مرحله افسردگی، ‌ممکن است بیش از حد بخوابند، و تمام مدت احساس خستگی کنند.
در طول مرحله‌ی شیدایی، ممکن است به اندازه‌ی کافی نخوابند، اما همچنان احساس خستگی نداشته باشند.
حتی تنها با چند ساعت خواب شبانه، ممکن است احساس فوق‌العاده‌ و انرژی زیادی داشته باشند. داشتن یک برنامه‌ی خواب منظم یکی از نخستین چیزهایی که او به بیماران دو قطبی توصیه می شود

۱۰.پرواز ایده‌ها

تشخیص این نشانه ممکن است دشوار باشد، اما اغلب زمانی رخ می‌دهد که شخص در مرحله‌ی شیدایی است. مردم احساس می‌کنند ذهن آنها سرعت گرفته‌است و نمی‌توانند افکارشان را کنترل کنند یا سرعت آن را کاهش دهند.
این پرواز ایده‌ها گاهی اوقات همراه با #فشار_گفتار رخ می‌دهد.
افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است تشخیص ندهند یا نپذیرند که ذهن‌شان به حدی سرعت گرفته‌است که قابل کنترل نیست.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی