ارزش های عمیق

 

            زوج درمانی
 ارزش‌های‌ عمیق شما

از دوران کودکی‌ خود برای‌ اجتناب از هراس و شرم راه‌های‌ مختلفی‌ آموخته‌اید. با آن‌که بسیاری‌ از راهکارهای‌ اجتنابی‌‌تان می‌‌تواند در اغلب زمینه‌های‌ زندگی‌ شما به خوبی‌ مؤثر واقع شود، در پایان به قطع پیوند و ارتباط میان شما و همسرتان منتهی‌ می‌‌شود و می‌‌تواند روابط زناشویی‌ شما را متلاشی‌ کند. مسئله در این است که این‌ها طی‌ سال‌های‌ گذشته به قدری‌ حالت عادت پیداکرده‌اند که وقتی‌ انگاره‌های‌ رفتاری‌ جدیدی‌ را می‌‌آموزید برای‌‌تان عجیب جلوه‌گر می‌‌شوند. برای‌ رسیدن به عادت‌های‌ جدید باید آن‌ها را تمرین کنید. خبر خوش این است که بیش‌ترین تلاش به شروع فعالیت محدود می‌‌شود. وقتی‌ مهارت جدیدی‌ را می‌‌آموزید، مغز شما شکل خلبان اتوماتیک را پیدا می‌‌کند. برای‌ این‌که بتوانید مهر و عشق را به رابطه‌ی‌ زناشویی‌ خود راه دهید به تمرین احتیاج دارید، اما وقتی‌ مهارت‌های‌ لازم را کسب کردید، بی‌‌آن‌که بخواهید و متوجه باشید این مهارت‌ها را اعمال می‌‌کنید.
در این نکته، جای‌ تردیدی‌ وجود ندارد: با شماتت کردن خود یا با محکوم‌کردن همسرتان، وقتی‌ هر کدام‌تان مرتکب اشتباه می‌‌شوید به جایی‌ نمی‌‌رسید.
دو نکته اساسی را به خاطر داشته باشید:
یکی‌ داشتن مهر و عشق در قبال خود و دیگری‌ داشتن مهر و محبت در قبال همسر. داشتن مهر و عشق در قبال خود بدین معناست که بدانید تغییر دادن انگاره‌های‌ قدیمی‌ تا چه اندازه دشوار است و تا چه اندازه شما شایسته آنید که این انگاره‌ها را تغییر دهید تا به رابطه‌ای‌ که همیشه می‌‌خواستید دست پیدا کنید. داشتن مهر و عشق به همسرتان بدین معناست که بدانید و درک کنید تا چه اندازه برای‌ او دشوار است که انگاره‌های‌ قدیمی‌ را کنار بگذارد تا رابطه‌ی‌ نزدیک‌تری‌ با شما داشته باشد.
برای‌ این‌که متوجه شوید که تغییر دادن انگاره‌ها و عادت‌های‌ قدیمی‌ تا چه اندازه دشوار است این تمرین را انجام دهید: دو دست خود را به سمت جلو امتداد دهید. بعد کف دست‌ها را به هم بچسبانید و انگشت‌ها را درهم قفل کنید. به دست‌های‌‌تان نگاه کنید. کدام انگشت شست رو و کدام انگشت شست در زیر قرار گرفته است. به همین شکل ببینید کدام انگشت کوچک در رو و کدام انگشت کوچک در زیر قرار گرفته است. حالا دست‌های‌‌تان را از هم دور کنید و بعد دوباره کف دست‌های‌‌تان را به هم بچسبانید و انگشت‌های‌‌تان را درهم قلاب کنید. با این تفاوت که این بار انگشت شست و انگشت کوچکی‌ را که سری‌ قبل در رو بود زیر دو انگشت دست دیگر قرار دهید: متوجه می‌‌شوید انجام دادن این کار تا چه اندازه برای‌‌تان دشوار است. توجه داشته باشید که تغییر دادن عادت‌های‌ کهنه هم به همین اندازه دشوار است.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی