پاهای ‌تان را حرکت دهید

 

اغلب وقتی فکری در سرتان جریان می‌یابد، به سوی پاهای‌تان حرکت می‌کند. شما درباره‌ی چیزی فکر می‌‌کنید و سپس قبل از این‌که پیامد آن را بدانید، به انجام آن می‌پردازید. این می‌تواند پدیده‌ای خودکار باشد.
اما مهم است که توجه کنید شما قدرت نهایی انتخاب را دارید.

وقتی در سرتان فکری ایجاد می‌شود، پاهای‌تان چه کاری انجام می‌دهند؟ زمانی را به بررسی این واکنش اختصاص دهید. به افکاری که به عمل منتهی می‌شود و به آن‌هایی که به عمل نمی‌رسد، توجه کنید.

هم‌چنین افکاری وجود دارند که می‌توانند مانند موانع جاده‌ای عمل کنند. به این افکار نیز فقط توجه کنید. «من نیاز دارم ورزش کنم، اما امشب فقط می‌توانم به دیدن دوستم بروم و شاید چیزی با هم بخوریم.»
توجه کنید که این افکار اغلب کلمه‌ی «اما» در خودشان دارند. چه اعمالی این نوع فکر را دنبال می‌کند؟
بعد از داشتن چنین فکری، واقعاً چه کاری انجام می‌دهید؟
در این مورد، به ارزش خودتان برگردید و از دوست‌تان بخواهید که به جای خوردن چیزی، با هم به پیاده‌روی بروید.

افکار ترس‌آور را در نظر بگیرید. توجه کنید وقتی شما درباره‌ی چیزی احساس‌ ترس دارید، ممکن است فکری داشته‌ باشید که به شما کمک ‌کند ترس خود را تسکین دهید.
به عنوان مثال، شما این فکر را دارید:
«من از این‌ که مادر نامزدم برای صرف شام به خانه‌ی ما می‌آید، عصبی هستم.» عمل بعدی را که می‌دانید، شما اصرار دارید که از رستوران غذا سفارش دهید، که ممکن است این تنش را آرام کند. شما می‌توانید این تنش را داشته ‌باشید و عملی متفاوت انجام دهید. به جای این‌که خودتان را آشفته کنید، می‌توانید انتخاب کنید که شروع به خواندن کتاب‌های آشپزی کنید تا به شما در آماده کردن غذای مناسب کمک کند.

در یک دفترچه، یا روی تکه‌ای کاغذ، حداقل ده فکر متفاوتی را که دارید و شما را به عمل وا داشته است، بنویسید. وقتی افکار از سرتان به پاهای‌تان می‌رود، این را تشخیص دهید. اکنون از خودتان بپرسید: آیا باید این چنین باشد؟ آیا افکار به ‌طور خودکار از سر به پاها حرکت می‌کنند؟ هدف این است که از انتخاب‌ خود آگاه باشید.

شما می‌توانید انتخاب کنید که پاهای‌تان به کجا برود، و کدام فکر به این عمل جهت داده‌ است.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی