احساس نیاز

 

احساس نیاز

۱⃣بسیاری از ما دشواری زیادی را برای تحمل نیازمندی خود تجربه می کنیم. [اگر کسی نتواند نیاز به دیگری را تحمل کند، چطور ممکن است داشتن رابطه را تحمل کند؟]
نیاز به دیگران به طور معمول به خودی خود مسئله نیست. همه ی روابط پخته و عاشقانه متضمن احساس نیازمندی است. مشکلات زمانی سر بر می آورند که افراد نتوانند آسیب پذیری و شدت هیجانات درگیر را تاب بیاورند.

۲ از نظر رشدی شاید بتوان گفت که کودک ممکن است برای برآورده نشدن نیازهایش و نیز برای به دست آوردن رضایت خویش به جای خوار شمردن مراقب (کسی که کودک بقای خود را به او وابسته است) نیاز خود را خوار یا انکار می کند.

۳ آگاهی از اینکه ما در زندگی نیازمند و دلبسته دیگری هستیم ممکن است دشوار و اضطراب آور باشد. امابه خاطر داشته باشید [عمق نیازمندی یک شخص در روابط نشانگر ظرفیت او برای تجربه احساسات دلسوزانه/عشق ورزانه است. همچنین حمله به نیازمندی یا اجتناب از آن می تواند حمله یا اجتناب از داشتن ظرفیت برای عشق ورزی تلقی شود.]

۴ احساس نیازمندی و آسیب پذیری دو روی یک سکه هستد وتوامان وجود دارند، برای ایجاد روابط سالم و ارضا کننده باید این دو را به شکل بهتری تحمل و قبول کنیم.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی