چاقی

 

چاقی

آیا مشکلات روانی در چاق شدن ما نقشی دارند و می توانند منجر به اضافه وزن ما شوند لاغرشدن برای این افراد چگونه میسر خواهد بودپرخوری با چه علل روحی و روانی پدید می آید اضافه وزن را با وجود مشکلات عصبی چگونه می توان از بین برد.

چاقی به خودی خود یک بیماری روانی نیست، اما به برخی از مشکلات روانی بسیار مرتبط است. استرس چاق بودن در جامعه ای که وسواس لاغری دارد می تواند با ثبات ترین ذهن ها را نیز تحت فشار قرار دهد.

در جامعه های امروزی که لاغری تبدیل به وسواس شده، افرادی که اندامی بزرگ دارند معمولا طرد می شوند، وممکن است مانند دیگران با آنها رفتار نشود.

 پرخوری و  وسواس عملی افسردگی، اضطراب، و تروما

صحبت درباره احساسات رنج آور ساده نیست، پس این طبیعی است که افراد برای دفن کردن احساسات خود مشغول غذا می شوند. افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از تروما در بین افراد چاق بسیار شایع است. در بیشتر مواقع پزشک قبل از اینکه کاهش وزن جدی را شروع کند باید این علائم را درمان کند.

 استرس تروماتیک از جمله کودک آزاری یا تجاوز، احتمال اینکه فرد دچار اضافه وزن و یا حتی چاقی شود را بسیار افزایش می دهد. این خطر مخصوصا در بین زنان بسیار تهدید کننده است. افرادی که دچار آسیب های روانی شده اند به غذا روی می آورند تا درگیر دردی که دارند نشوند، آنها با غذا ممکن است به خود آسیب برسانند و یک از خود بیزاری را به وجود بیاورند، یا ممکن است آنقدر نا امید شوند که فکر شروع یک برنامه غذایی نیز ناتوانشان کند.

تاثیر زندگی در یک جامعه دچار وسواس لاغری یک اضافه وزن ساده ممکن است افراد را در معرض انواع خطر سلامت روانی قرار دهد، چون یک فرد چاق برای خلاصی از این فشار مجبور است خود را لاغر کند و این اجبار فشار روانی را بالا می برد. حتی گاهی پزشکان نیز روی کسی که اضافه وزن دارد بر اساس فیزیکش برچسب ناسالم می زنند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی