الکل و فرزند

از چه زمانی بهتر است در مورد الکل با فرزند‌تان صحبت کنید؟

از چه زمانی بهتر است در مورد نوشیدنی‌های الکلی با فرزند‌تان صحبت کنید؟ آیا زمان مناسبی برای آشنا کردن فرزندتان با آن وجود دارد و آیا اصولا باید چنین کاری کرد؟

"آیا منطقی است که در خانه با مقدار کمی از الکل، نوجوانان را با این نوشیدنی آشنا کرد؟ چون این راه یکی از امن‌ترین راه‌ها برای تشویق آنها به نوشیدن به‌اندازه و معقول است؟"

[چیزی به نام میزان امن الکل برای بچه‌ها وجود ندارد. ] چرا باید به بچه‌هایمان یاد بدهیم که داروی_مخدری را مصرف کنند؟ ما هرگز سر میز شام به آنها سیگار تعارف نمی‌‌کنیم.

[چیزی هم به نام سن مناسب و ایمن برای شروع نوشیدن الکل وجود ندارد.] مشکل اینجاست که جوانان، بخصوص نوجوانان، معمولاً حرف والدین‌شان را گوش نمی‌کنند و آنچه آنها بگویند را انجام نمی‌دهند".

توصیه‌های پزشکی به این قرار است که هیچ بچه‌ای قبل از سن ۱۵ سالگی نباید الکل بنوشد.

"تصمیم برای آشنا کردن فرزند با الکل تصمیمی است که هر پدر‌و ‌مادری باید خودش بگیرد چون هر بچه‌ای منحصر‌به‌فرد است و فرهنگ و محیط هر خانواده‌ای هم با دیگری فرق دارد.

بیشتر اوقات والدین معتقدند که الکل را همراه با غذا به فرزند‌شان می‌دهند چرا که فکر می‌کنند در این صورت الکل دیگر اثر واقعی خود را ندارد وغذا تا حدودی اثر آن را خنثی می‌کند.

هر کاری که به عنوان والدین انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنم کاری کنید که او به خوبی از کاری که می‌کند آگاه باشد و بداند چرا شما این کار را به این صورت انجام می‌دهید. به این ترتیب آنها فکر نمی‌کنند که می‌توانند بنوشند و الکل هیچ اثر مهمی بر آنها نمی‌گذارد".

توصیه‌هایی برای آشنایی ایمن فرزندتان با الکل، البته اگر اصلا بخواهید این کار را بکنید.

"همهٔ شواهد نشان می‌دهد که کودکی بدون الکل بهترین چیزی است که می‌توانید به فرزند‌تان بدهید. می‌دانم که در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم و والدین تلاش می‌کنند بهترین کاری که از دست‌شان بر‌می‌آید انجام دهند. از این رو توصیه‌های من چنین است:

"تلاش کنید در همان سال‌های کودکی در مورد الکل با فرزند‌تان صحبت کنید، هرچه زودتر بهتر".

"تلاش کنید فرزندتان اثرات و عواقب مصرف الکل را بفهمد، نه فقط بیماری‌هایی که بر اثر مصرف طولانی‌مدت عارض می‌شوند بلکه این واقعیت که نوشیدن الکل ممکن است باعث شود دعوا کنند یا دستگیر شوند یا حتی به بیمارستان بروند".

" ارتباط خود شما با الکل چگونه است؟ بچه‌ها نوع رفتار خود شما را می‌بینند و آن را به عنوان مدل رفتاری خودشان استفاده می‌کنند".

"اطمینان پیدا کنید که به خوبی از میزان امن مصرف الکل اطلاع دارید. نه فقط در مورد بچه‌ها، هم‌چنین در مورد بزرگسالان. بسیاری از بزرگسالان نمی‌دانند میزان امن مصرف الکل برای آنها چقدر است".

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی