تک فزرندی

تک فرزندان از واژه های بیشتر و بهتری استفاده میکنند.

تک فرزندان بدلیل اینکه بیشتر از دیگر کودکان با بزرگترها سر و کار دارند، دایره لغاتشان وسیع‌تر است و این باعث بهبود هوش، شناخت و نوع تفکر آنها میشود.

تک فرزندان از نظر توانمندی‌های ورزشی کمی از هم دوره‌ای‌های خود ضعیف‌تر هستند. چون خواهر و برادر ندارند که با آنها فعالیت ورزشی کنند و به فعالیتهای فکری علاقه بیشتری دارند. تک فرزندان بیشتر از سایرین دچار اختلال اضطرابی می‌شوند. اضطراب بیشتر تک فرزندان بعلت مسوولیت پذیری بیش از حد و کمالگرایی آنها است. این مشکل بدلیل تربیت غلط والدین است. والدین باید توقعات خود را کم کنند و از آنها نخواهند که به سطوح علمی و اجتماعی بالایی دست پیدا کنند و حتما افراد شاخصی بشوند. والدین باید به اندازه توانایی فرزندشان از او بخواهد.

آیا در خانواده تک فرزند، والدین و فرزند هم وابسته میشوند؟

والدین باید تک فرزند خود را آزاد بگذارند تا مستقل عمل کند و خودشان هم به او وابسته نباشند. والدین مدتی از روز را به کودک اختصاص دهند ولی بیشتر شنونده باشند. نباید وقت را صرف درس دادن، نصیحت کردن و کنترل کردن کنند و یا آنها را قضاوت کنند. فرزند باید بداند حرف آخر را در خانه پدر و مادر میزنند. همه حق دارند نظر دهند ولی حرف نهایی حرف پدر و مادر است. والدین نباید کارهایی که فرزندشان میتواند انجام دهد را برایش انجام دهند.

آیا میتوان بدون بچه به مسافرت رفت؟

باید مسافرت بدون بچه به شما بچسبد و اگر نمیتوانید نشانه وابستگی بیمارگونه به فرزند است. اگر والدین خودش و همسرش را فراموش کند و فقط به فرزندش توجه کند، به وابستگی بیمارگونه دچار شده و برای فرزند تاثیر نامطلوبی دارد. فرزندی خوشبخت میشود که والدینش عاشقانه همدیگر را دوست داشته باشند. والدین باید وقت فراغت خود را به سه قسمت برای خود، همسر و فرزند تقسیم کنند.

توصیه‌هایی به والدین تک فرزند


تک فرزندتان را عامل برآورده کردن آرزوها و رویاهای برآورده نشده خود ندانید. اجازه دهید آرزوهای خودشان را دنبال کنند. تصور نکنید چون فرزندتان تنها است باید همه خواسته‌های او را برآورده کنید. برآورده کردن همه خواسته‌ها باعث میشود کودک یاد نگیرد خواسته هایش را گاهی مهار کند و فردی ضعیف و آسیب پذیر و مستعد اختلالات روانشناختی خواهد شد.

به فرزندتان اجازه دهید در هر سن رفتارهای مخصوص همان سن را داشته باشد و از او ماکت یک بزرگسال زودرس نسازید. وظایف متناسب با سنش را بجایش انجام ندهید.

روش تربیتی تک فرزند باید به همان گونه‌ای باشد که گویی چند فرزند دارید و از آسان‌گیری و سخت گیری بیش از حد بپرهیزید. نشان دادن احساسات و بیان آن از هر نوع که باشد مجاز است. رفتار نامناسب است که غیر مجاز است. رفتار نامناسب یعنی توهین یا پایمال کردن حق دیگری. مراقب باشید فرزندتان را وادار نکنید که احساساتش مطابق میل شما باشد. رفتار نامناسب غیر مجاز است نه احساس نامناسب. مراقب باشید تک فرزندی باعث نشود از ترس آسیب، فعالیتهای ورزشی، جسمی یا اجتماعی او را محدود کنید.

زمانیکه فرزندتان فعالیت یا تلاشی را به حد کفایت انجام داده، کافی بودن تلاشش را یادآوری کنید تا تبدیل به وسواس نشود.

تا حد امکان برای فرزندتان وقت بگذارید. بجای اینکه برای هدیه‌های فراوان هزینه کنید، وقت بیشتری با او بگذرانید. هزینه هدیه‌ها را به شخصی بدهید تا بخشی از کارهای منزل را انجام دهد و با فرزندتان وقت بیشتری بگذرانید. علاقه مندی به کتاب را در کودک افزایش دهید. کتاب اجازه نمیدهد کودکتان احساس تنهایی کند.

هرگز بدلیل تک فرزندی خود را سرزنش نکنید و احساس گناه نداشته باشید. داشتن تک فرزند عارضه خاصی برای شما و فرزندتان ایجاد نخواهد کرد.

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی