تاثیر ADHD بر برقراری ارتباط (قسمت دوم)

✳️زمانیکه این کودکان در موقعیت‌های پر سرو صدا قرار می‌گیرند (مثلا در جمع مهمانی‌های همسن و سالان) توانایی متمرکز شدن روی شخصی که در حال صحبت است را ندارند. همچنین اگر چند نفر در حال صحبت باشند، گذار از کلام اشخاص مختلف برایشان چالش برانگیز است. این مسئله یک مفهوم اجتماعی دارد و سبب میشود برخی از مبتلایان به ADHD به این نتیجه برسند که از بودن در جمع پرهیز کنند و به قرارهای دوستانه یک نفره رضایت بدهند.
این اختلال، مدیریت حجم زیادی از کلمات را برای کودک سخت میکند. یک کودک هشت ساله، معمولا میتواند در یک قطعه فیلم دوازده کلمه را به خوبی بشنود و درک کند. در حالیکه یک کودک ADHD در همان سن، حداکثر هفت یا هشت کلمه را می شنود و درک می کند. گاهی این نوع مشکل در فهم زبان، اشتباها به عنوان اختلال شنوایی برچسب می خورد. در حالیکه اشتباهی در مسیر شنوایی وجود ندارد. اطلاعات گرفته می شود، اما اختلال در "عملکرد اجرایی" سبب سوء مدیریت این اطلاعات می گردد.

✳️زبان کاربردی، همانطور که قبلا گفته شد شامل تمام تجارب اجتماعی مربوط به زبان گفتاری و ارتباطات غیرکلامی می باشد. این وجه از ارتباط در مبتلایان به ADHD ضعیف می‌باشد. این کودکان معمولا زیاد و با صدای بلند صحبت می‌کنند و گاهی کلامشان قطعه قطعه میشود. زمان صحبت کردن، جهت سازماندهی افکارشان، باید تلاش زیادی کنند. حتی برای کسانی که واژگان پیشرفته و فهم بهتری نسبت به سن خود دارند؛ این مشکلات در زبان کاربردی، سبب تداخل در مسیر موفقیت های اجتماعی می گردد.

این مشکلات جزء کاربردی شبیه به کودکان طیف اوتیسم می باشد، اما نه دقیقا به همان شکل. در بیماری اوتیسم مشکل زمینه ای و اصلی این است که کودک دنیای اجتماعی را به طور مستقیم نمی‌فهمد، که این شامل تاخیر در زبان کاربردی می‌شود. در کودک مبتلا به اوتیسم، تاخیر در سیر تکاملی و رشدی در محدوده وسیع ارتباطات و مهارتهای اجتماعی وجود دارد. در حالیکه در ADHD توانایی فهم زبان غیر کلامی و تداخلات اجتماعی به عنوان یک کُل دست نخورده باقی می‌ماند. کودکان ADHD ارتباطات غیر کلامی را تشخیص میدهند وقوانین اصلی ارتباط را می‌فهمند اما ادامه عمل کردن به آن قوانین_ به علت حواس‌پرتی، تکانشگری یا اختلالات عملکرد اجرایی_ ممکن است سخت باشد. مثلا اگر از او درخواست شود که در صف بایستد و منتظر بماند تا نوبتش برسد، این موضوع را میفهمد اما نمی‌تواند به مدت طولانی در صف بماند.

گروه روانپزشکی دکتر مهدی قاسمی

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی