بمانیم یا برویم؟

من اینجا ریشه در خاکم من اینجا عاشق این خاک اگر آلوده یا پاکم
من اینجا تا نفس باقی است می‌مانم من از اینجا چه می‌خواهم نمی‌دانم؟
امید روشنایی گرچه در این تیرگی ها نیست من اینجا باز در این دشت خشک تشنه می‌رانم
من اینجا روزی آخر از دل این خاک با دست تهی گل بر می‌افشانم
من اینجا روزی آخر از ستیغ کوه چون خورشید سرود فتح می‌خوانم و می دانم تو روزی باز خواهی گشت (فریدون مشیری)
وطن پرستی واژه‌ای است که امروزه در بین ایرانیان بیگانه شده است.

▪️شاید این فکر از ذهن خیلی از ما ها گذشته باشد؛ و از اطرافیان، دوستان و نزدیکان خود افراد زیادی را دیده باشیم که درگیر این مسئله هستند. تحقیق درباره وکلای خوب، اینکه کجا برویم، کجا به راحتی اقامت می‌دهند و ... نقل داغ محافل این روزها شده است.

▪️متأسفانه خیلی از افراد موفق که زمان زیادی را صرف پیشرفت و تحصیلات عالیه نموده‌اند؛ و در ایران جایگاه، موقعیت اجتماعی و رفاه اقتصادی بسیار بالایی را به دست آورده اند،(که در این میان پزشکان و جراحان زبردست و موفقی که عمر خود را وقف خدمت به جامعه نموده‌اند و زندگی افراد زیادی را از مرگ نجات داده‌اند) در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و استرالیا خانه‌نشین شده‌اند؛ و در حال روزشماری مدت زمانی هستند که باید در آن کشور بمانند که بتوانند تابعیت و یا پاسپورت آن کشور را بگیرند.

▪️افراد مجربی که در ایران زندگی مرفه و پر از مشغله‌ای داشته‌اند و می‌توانند به جامعه خود خدمت کنند، حاضرند به خاطر آرامش و آینده فرزندشان پشت پا به تمامی زحماتی که کشیده اند بزنند و در جاییکه برای موفقیت‌ها و مدرک تحصیلی‌شان هیچ گونه ارزشی قائل نیستند، زندگی کنند.
البته این نوع مهاجرت ها قانونی است؛ ولی بسیاری از افراد از طریق پناهندگی و پذیرفتن هرگونه شرایط سختی حاضر به گرفتن اقامت و زندگی در کشورهای پیشرفته هستند؛ که این نوع مهاجرت هم این روزها کم نیست.

⬛️سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که چه دلیلی برای تحمل این همه سختی برای مهاجرت هست؟
◾️رسیدن به سطح بالای رفاه
◾️سطوح بالاتر آموزشی برای فرزندان
◾️ آزادی
◾️امنیت
◾️درآمد بالا
◾️احترام
◾️شغل
◾️آرامش
◾️آینده ای روشن ◾️و....
مهاجرت چه تأثیری بر روح و روان افراد می‌گذارد: مهاجرت از دیدگاه روانشناسی مسائل زیادی را برای افراد به وجود می آورد. افسردگی، اضطراب، استرس و از دست دادن هویت و ... از جمله مسائلی است که در بین بسیاری از مهاجرین دیده می‌شود. (البته لازم به ذکر است که بسیاری از افراد این دوران را با موفقیت پشت سر می‌گذارند و زندگی‌خوب وآینده روشنی را برای خود وخانواده خود می‌آفرینند).

مهاجرت به علت زندگی بهتر و آسایش بیشتر و به دست آوردن معیارهای بالا که در کشور خود دسترسی فرد به آنها ممکن نبوده، معمولاً صورت میگیرد. 
▫️تغییر محیط، دست کشیدن از کار و جایگاه اجتماعی و چشم پوشی کردن از تمامی امکاناتی که روزگاری فرد برای همه آنها زحمت فراوان کشیده بود؛ و از همه مهمتر دور‌شدن از جمع دوستان و حمایت خانواده از جمله مسائلی هستند که فرد را تحت تأثیر فشار و تنش قرار می‌دهند. 
▫️در میان مهاجرین افرادی دیده می‌شوند که مسائل حل نشده و نارضایتی‌هایی از زندگی در کشور خود داشته و به همین دلیل اقدام به مهاجرت می کنند (این افراد سبک مقابله‌ای‌شان اجتناب می‌باشد) و خود مهاجرت نیز برای فرد مسائل و مشکلات جدیدی را با ورود به دنیای دیگر به همراه دارد.

⬛️ راهکارهایی برای کاهش افسردگی‌ و‌ اضطراب ناشی از مهاجرت:

▪️پیدا کردن گروهای حمایتی و دوستان جدید.
▪️یادگیری مهارت‌های لازم برای زندگی در محیط جدید.
▪️درخواست کمک از افرادی که قابل اعتمادند؛ و یا آشنایی کامل با قوانین آن کشور را دارند. (مثلا وکلا ویا مشاوران مهاجرت)
▪️یادگیری زبان.
▪️پیدا کردن کار و داشتن کفایت اجتماعی. فردی که به اجتماع در ارتباط باشد وقت برای افسردگی نخواهد داشت. (داشتن درآمد باعث امنیت‌خاطر می‌گردد. با توجه به کم‌ارزشی ریال مخصوصا اگر فرد از ایران ناچار به تامین مخارج باشد).
▪️داشتن حداقل یک برنامه لذت‌بخش در طول هفته. 
▪️فعال‌بودن(فعالیت باعث افزایش توانایی تفکر و کاهش افسردگی می‌شود).
▪️ورزش‌کردن 
▪️کمال‌گرا‌نبودن، کمال گرایی باعث ناامیدی و در نهایت افسردگی می‌شود؛ پس باید استانداردها را پایین آورد و از کمال گرایی کاهید. 
▪️کاهش نشخوار‌فکری (فرد اگر تمام وقت به زندگی و کارهای گذشته و جایگاهی که داشته فکر کند، قاعدتا افسرده خواهد شد).
▪️اگر فرد بتواند در تمامی این مقاطع به جای فکر به هدف غایی تمام تمرکز خود را به حال و قدم‌هایی که باید برای رسیدن به هدف نیاز دارد، متمرکز کند، از اضطرابش به شدت کاسته می‌شود. 
▪️کمک گرفتن از روانپزشک و یا روانشناس که بهتر است حدالمقدور ایرانی (به علت آشنای به فرهنگ و زبان) باشد.

گروه روانپزشکی دکتر مهدی قاسمی

گروه روانپزشکی دکتر مهدی قاسمی

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی