آلزایمر

علایم هشدار بیماری آلزایمر

آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است. در درمان بیماری آلزایمر میزان پیشرفت بیماری اهمیت زیادی دارد. بنابراین ضروری است که قبل از پیشرفت زیاد بیماری تشخیص داده شود و درمان دارویی و غیر دارویی شروع شود. درمان باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و در مواردی که به موقع تشخیص داده شود باعث بهبود می‌شود. در صورت عدم درمان بیماری سیر تندتری میگیرد و ظرف تقریبا هفت سال از شروع بیماری فرد قدرت تکلم، حافظه، غذا خوردن، راه رفتن، استفاده از توالت و اعمال شناختی را ازدست میدهد.

بنابراین در صورتیکه علایم هشدار آلزایمر را در فرد سالمند خانواده خود دیدید به پزشک مراجعه کنید.

🔻 فراموشی کوتاه مدت : به این معنی که رخدادهای اخیر فراموش میشود. توجه داشته باشید که در آلزایمر خاطرات قدیمی در مراحل آخر بیماری فراموش میشود.

🔻 عدم انجام کارهای روزانه به شکلی که قبلا انجام میشده است. مثلا مادر سالمند شما مثل قبل آشپزی نمیکند و برای انجام امور منزل به کمک احتیاج دارد و اشتباهاتی در انجام کارهای منزل انجام میدهد.

🔻 تغییر نحوه لباس پوشیدن : مثل قبل به طرز لباس پوشیدن اهمیت نمیدهد.
🔻 عدم رعایت بهداشت فردی : بطوریکه به سختی حمام میرود یا به درستی از سرویس بهداشتی استفاده نمیکند.

🔻عدم توانایی خرید کردن و محاسبه مالی : در گذشته بخوبی خرید و محاسبه مالی را انجام می‌داده اما اخیرا آن را به درستی انجام نمیدهد.

🔻 کاهش انگیزه برای شرکت در تفریحات و سرگرمی هایی که قبلا از آن لذت میبرده است.

🔻تغییرات رفتاری و شخصیت : مثل کم حرفی، بی‌تفاوت شدن، عدم توانایی تصمیم گرفتن و محول کردن کارها به دیگران، و در مراحل شدیدتر بیقراری، پرخاشگری، بی خوابی و هذیان.

🔻 مشکلات تکلم : مثل پیدا نکردن کلمات ساده بطوریکه جمله نامفهوم میشود یا اشتباهات دستوری و ناتوانی در دنبال کردن یک بحث.

گروه روانپزشکی دکتر مهدی قاسمی

نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی