دگرگونی‌ والدین در هنگام بلوغ فرزندان

 هم‌زمان با تغییراتی‌ که در کودکان، هنگام رسیدن به سن بلوغ روی‌ می‌‌دهد، والدین نیز دچار تغییراتی‌ می‌‌شوند. این دگرگونی‌‌ها ممکن است به‌نحوی‌ باشد که به توانایی‌ والدین در برخورد با فرزند بالغ‌شان لطمه وارد آورد.

تغییراتی‌ از قبیل مشکلات زناشویی‌، بحران میان‌سالی‌، مشکلات اقتصادی‌، بحران هویت، افسردگی‌ و سایر گرفتاری‌‌هایی‌ که در یک زندگی‌ عادی‌ رواج دارند.

افزون بر این‌ها، تغییراتی‌ نیز هستند که تاکنون درباره آن‌ها بحث نشده است و ما به برخی‌ از آن‌ها اشاره می‌‌کنیم.

تغییرات بدنی‌.


هنگامی که فرزندتان بالغ میشود تغییراتی در شما روی داده است که شاید برای‌ خودتان ملموس نباشد اما برای‌ فرزندتان بسیار آشکار است. متاسفانه هنوز مشخص نشده است که این تغییرات به‌طور دقیق کدام‌اند. ممکن است طرز لباس پوشیدن، طرز سخن گفتن، رفتار، مدل مو و یا غیره باشد ولی‌ بی‌‌تردید یک چیز بدتر شده است. کودکی‌ که همیشه می‌‌خواست با شما باشد، اکنون در سن بلوغ مایل نیست با شما در جایی‌ ظاهر شود. گویا حضور شما برای‌ او خجالت‌آور است. به‌همین دلیل ممکن است از دعوت کردن دوستانش به منزل خودداری‌ کند تا وجود شما سبب خجالت او نشود. درصورت دعوت دوستان نیز، درِ اتاق را به روی‌ خود قفل می‌‌کند تا کمتر با شما روبه‌رو شود. اگر فرزندتان را به مدرسه، سالن ورزش یا سینما می‌‌رسانید، ممکن است از شما بخواهد او را نزدیک محل موردنظر پیاده کنید تا دوستانش شما را نبینند. نوجوانان به‌طور معمول دوست ندارند در مجامع عمومی‌ با والدین خود ظاهر شوند، به‌همین دلیل در موقع قدم زدن نیز چند قدم جلوتر و یا عقب‌تر از والدین خود حرکت می‌‌کنند. اگرچه آن‌ها پیش‌تر دوست داشتند با خانواده خود به گردش بروند، ولی‌ اکنون از موقعیت‌هایی‌ که موجب می‌‌شود همه بدانند شما والدین آن‌ها هستید اجتناب می‌‌کنند. شاید پیش‌تر در مهمانی‌‌های‌ خانوادگی‌ شرکت می‌‌کردند ولی‌ در سن بلوغ تمایلی‌ به آن نداشته باشند.

گروه روانپزشکی دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی